Plass og komfort

En av hovedgrunnene til at man kjøper en flerbruksbil er ønsket om plass, og ikke minst komfort. Men hvem er best av Previa og Grand Espace?

Plass og komfort

Både Renault Grand Espace og Toyota Previa huser minst syv mennesker, men som vi allerede har vært inne på har de forskjellige seteløsninger. Og det er liten tvil om at løsningen i Grand Espace er den beste.

Benker mot seter

For med muligheten til å ta ut ett og ett sete, blir fleksibiliteten i Grand Espace så uendelig mye bedre enn hva den er i vår 8-seters Previa. For trass i at det er enkelt å forøke lastevolumet i Previa med noen tusen liter, har du ikke muligheten til å fjerne setene. De sklir på skinner frem til forsetene - eller bak til bakluken - og blir der. Fordelen er naturligvis at det er enklere å øke lastekapasiteten i Previa, men du får på lagt nær like stort volum som i Grand Espace - og du går glipp av fleksibiliteten.

Skyvedører i Previa

For skal du frakte lange gjenstander sammen med personer i Grand Espace er det bare å fjerne setene på den ene siden av bilen - legge inn de lange gjenstandene, be passasjerene om å ta plass og kjøre av gårde. I Previa må du velge; enten last eller passasjerer. Likevel, dette er kun et fenomen som oppstår på Previa med åtte seter, Previa med seks og syv seter har - i likhet med Grand Espace - enkeltseter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men alt er likevel ikke bra i Grand Espace. For hvorfor har Renault utstyrt en bil som denne med konvensjonelle dører? Skyvedørene som man finner i Previa gjør det ikke bare lettere for passasjerene å klyve inn i bilen, det er også langt mer praktisk når man skal laste inn store gjenstander - eller når man må åpne døren på trange steder.

Best plass i Grand Espace

Hva så med plassen? Joda, også der vinner Grand Espace. Den er rett og slett større enn Previa, noe som naturlig nok også gir seg utslag når man klyver inn i bilen og setter seg ned. Og best merker man det fra førersetet. For i Previa er det dårlig benplass, og spesielt knærne har det trangt. Så trangt faktisk at det er vanskelig å flytte girvelgeren fra "D" til andregir og lavgir - "L".

Agility - del 1

Begge har altså to seterader bak forsetene, og for å komme til den bakerste krever det en viss grad av fingerferdighet. For midtsetet må flyttes frem, og i Grand Espace byr det på den største utfordringen. For i Renaulten må du legge setet ned og skyve det frem for å få tilgang til de to setene nærmest bakluken. Da er det enklere i Previa, et enkelt håndgrep, skyv den midtre seteraden frem og vips så åpenbarer baksetet seg i all sin prakt.

Komfortabel, men kald Grand Espace

Men trass i at adkomsten til baksetet i Previa er lettere enn i Grand Espace, er belønningen når du faktisk setter deg, størst i franskmannen. Her finner du komfortable enkeltseter på alle plassene, ikke benker som i Previa. Men det er ikke bare sittekomforten som er best i Grand Espace, også fjæringskomforten er bedre.

Likevel er det mye som tyder på at varmeapparatet i Grand Espace er for dårlig dimensjonert for norske forhold. Trass i hyggelige temperaturer utenfor vinduene måtte vi ha varmevelgeren på det rødeste, og selv ikke da ble det tilstrekkelig varmt i bilen. I Previa var det derimot ikke noe problem å holde varmen. For japaneren har to varmeapparat, ett for de bakre gemakker og ett for passasjerene i forsetene - og med begge i bruk, ble Kong Vinters tilnærmelser holdt på trygg avstand.

Likevel kårer vi Grand Espace til vinneren, den er rett og slett mer komfortabel enn sin japanske konkurrent.

Testvinnere plass og komfort

  • Testvinner plass: Renault Grand Espace

  • Testvinner komfort: Renault Grand Espace

    Og hvem som har best motor og kjøreegenskaper finner du mer om her.