Plass og komfort

Seat Ibiza Cupra er overraskende rommelig og har et kompakt og relativt eksklusivt interiør. Men heller ikke Ibiza Cupra er perfekt.

Cupra er utrustet med såkalt delskinn. Det vil si at blant annet sidestøttene, hodestøttene, rattet og girspaken er trukket i skinn. Og dette holdt til at vi fikk en viss følelse av eksklusivitet. Interiørplasten er ikke polstret, men er heller ikke av den aller simpleste typen. Kupéen virker derfor i utgangspunktet ganske innbydende.

Skuffende knapper

Knapper og hendler er imidlertid med på å trekke inntrykket ned. Mange av knappene er nemlig harde og vanskelige å betjene og blinklyshendelen er unødvendig hard. Betjeningen av kjørecomputeren foregår via en knapp på vindusviskerhendelen som dyttes frem og tilbake. Dette er etter vårt syn en svært tungvinn løsning. Hvorfor ikke en trykknapp på enden av hendelen? Hjulene for betjening av setevarmere, frontlys og instrumentbelysning er heller ikke av de mest brukervennlige.

Oversiktlig display

Og apropos instrumentbelysning; undertegnede hadde ikke noe problem med å leve med den intensive rødfarven. Men omtrent alle som ble bedt om å uttale seg, syntes at det røde lyset var glorete og ubehagelig. Seat skal imidlertid ha skryt for det store displayet over radioen, til tross for at dette også er rødt. For vinduet gir god oversikt over både radio, kjørecomputer og klimaanlegg. Vinduet viser til og med dato, noe som er sjeldent å se i andre biler.

Dårlige vindusviskere

Vi var imidlertid skuffet over at de elektriske vinduene manglet såkalt auto-funksjon. Dermed må man holde knappen inne i flere sekunder for å senke og heve vinduet. Vi var heller ikke imponert over vindusviskerne. For det første er det ikke mulig å velge hastighet på intervallviskeren. For det andre la viskerne igjen mye vannfilm på ruten og for det tredje er det en svært liten del av spylevæsken som faktisk når opp på ruten. Dette er et problem Cupra deler med flere andre Audi-, Skoda-, Volkswagen- og Seat-modeller.

Heller ikke bakruteviskeren er særlig effektiv. Viskeren hopper over den øverste delen av ruten og nøler ikke med å hoppe og lage ubehagelige lyder.

Manglende korsryggstøtte

Førersetet er på mange måter bra, men har et par essensielle mangler. Blant annet er ikke korsryggstøtten god nok. Og avstanden mellom rygg-sidestøttene er i bredeste laget for de fleste personer. Sidestøtten for lårene er imidlertid svært god og vi hadde mange timer i førersetet uten å bli klam på stumpen. Det skal også nevnes at setevarmeren, som er justerbar i fem trinn, er meget rask og effektiv.

Håpløs gulvmatte

Når du er på plass i førersetet er det imidlertid et par ting som vil irritere de fleste. Vi opplevde blant annet at en flik av gulvmatten falt fremover så ofte at vi til slutt måtte kaste hele matten i bagasjerommet. Et annet irritasjonsmoment er bakspeilet, som hindrer sikten til høyre. Til bakspeilets forsvar skal det sies at det har en automatisk blendingsfunksjon og gir god sikt bakover.

Teknologi-avhengighet

Sentrallås er snart standardutstyr i alle biler, og som en konsekvens av dette har Seat valgt å kutte ut låsen på passasjerdøren. Vi fikk et godt bevis på hvordan det kan gå når man gjør seg avhengig av teknologien. Fjernkontrollen på vår Cupra virket nemlig ikke. Og dermed var det ikke mulig å åpne verken passasjerdøren eller bagasjerommet uten først å låse opp førerdøren.

Godkjent baksete

Baksetene er tilpasset to personer, og hvis de to som sitter foran er villige til å ta litt hensyn, er det mulig for to voksne å få plass i baksetene. Baksetepassasjerne har meget god sidestøtte for både lår og rygg og akseptabel takhøyde. Den lange sitteputen er imidlertid vanskelig å utnytte fordi benplassen blir for snau. Baksetene er kun utstyrt med to hodestøtter og to trepunktsbelter. Dette er imidlertid ikke noe stort problem, fordi baksetene ikke egner seg for mer enn to personer uansett.

Snaut bagasjerom

Ibiza Cupra er kun 388 centimeter lang, og det sier seg derfor selv at bagasjerommet ikke er blant de største på markedet. De 250 literne holder imidlertid til en mellomstor koffert og en bag, og skulle man ha behov for mer plass er det selvsagt mulig å legge ned bakseteryggene.

Vi har allerede nevnt at du får svært mye akselerasjon for pengene om du velger en Ibiza Cupra. Men Cupra er ikke alene i markedet. Les mer i artikkelen "Konklusjon og konkurrenter".