Plass og komfort

Plassen i Avensis er som før, men setene har blitt bedre. Den lange testturen går bra uten at vi blir spesielt slitne. Støynivået ligger på et minimum og plassen er sjenerøs.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Vel plassert inne i førersetet er det en ting som irriterer fra første stund. Hvorfor er det så få bilprodusenter som lager lengdejusterbare ratt? Dette burde være like selvfølgelig som at setet kan justeres frem og tilbake. I Avensis er det umulig å finne den perfekte førerposisjon fordi rattet sitter altfor langt unna setet. Her må mange skjerpe seg, inkludert Toyota.

Forbedret førermiljø

I den forrige modellen av Avensis var førermiljøet preget av mye plast og triste detaljer. Nå har interiøret blitt oppdatert på flere fronter, og spesielt midtkonsollen har blitt svært fin. Alle funksjoner, inkludert radio og CD-spiller, er integrert i en enhet som ser meget tiltalende ut. Det minner egentlig om designet i Lexus.

Gode seter

Setene har alltid vært bra i Avensis og dette er ikke noe unntak. Du sitter godt og setet støtter godt på de riktige stedene. Korsryggstøtten er justerbar, og solide sidevanger holder deg på plass når det går unna på det verste. For Avensis, tro det eller ei, har blitt en bil du gjerne presser litt mot grensene. Baksetet er som ei fjøl, men det fungerer greit. Det er som vanlig svært trangt til tre voksne i baksetet på en mellomklassebil, men for tre barn fungerer det fint. Baksetet har tre trepunktsseler og tre skikkelige hodestøtter. Vinduene fra B-stolpen og bakover er sotet veldig mørke, noe som hindrer oppvarming i solen og innsyn fra utsiden.

Komfort på topp

Vår bil var utstyrt med vinterdekk, noe som gjør at støynivået blir lavere enn når du bruker sommerdekk. Og støynivået er alt annet enn ubehagelig. Motorstøyen kan heller ikke karakteriseres som annet enn behagelig. Under normal kjøring er motoren svært lavmælt og det skal forholdsvis mye til for å få noe lyd ut av den. Hvis du skulle finne på å gi motoren noe å jobbe med, er det ikke annet enn godmodig murring som kan høres under panseret.

Fjæring og understell er strammet opp betydelig i forhold til forrige utgave, men dette har ikke gått på bekostning av komforten. Til tross for at bilen virker stivere, er både små og store ujevnheter ikke noe problem for Avensis.

Bagasjerom

Volumet på bagasjerommet er ganske bra dersom vi kun ser på antall liter, men digre hjulkasser gjør at det blir vanskelig å få inn de største tingene. Vi slet blant mye med å få inn en sykkel. Innlastingshøyden er lav og det er heller ingen nivåforskjeller i bagasjerommet som skaper problemer med å få gods ut og inn av varerommet.