Plass og komfort

Som vi nevnte innledningsvis, er Elantra blitt større i utvendige mål, men er dette merkbart innvendig?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Elantra har vokst hele 7,5 centimeter i lengden – slik at den nå måler 449,5 centimeter fra nese til hekk. I bredden har den vokst med 2 centimeter, og den har blitt 3,5 centimeter høyere. Dermed kan man også si at Elantra har beveget seg fra øvre kompaktklasse til nedre mellomklass. Der det tidligere var mest naturlig å sammenligne gamle Elantra med biler som Corolla, Golf, Almera og Focus, er den nå størrelsesmessig på linje med Primera, Avensis, Vectra og Megane.

Økt bagasjevolum

De økte ytre målene gjenspeiler seg tydelig i bagasjerommet. Lastekapasiteten der er økt fra 324 liter i den forrige sedan-utgaven, til 415 liter i den nye. Dette er en formidabel økning, men dersom vi sammenligner med andre i samme klasse, er volumet likevel ikke imponerende. Nissan Primera sluker for eksempel 490 liter, Toyota Avensis 500 liter, og Volvo S40 sluker 471 liter.

Hyundai sverger pussig nok ennå til innvendige lukehengsler. Disse er en fare for ømfintlige kolli, og setter begrensninger for utnyttelsen av bagasjerommet. Bagasjelokket er imidlertid lett, og dermed enkelt å lukke ved hjelp av det innvendige håndtaket.

Med to flasker mellom beina

Lastekapasiteten i bagasjerommet kan utvides ved å felle ned bakseteryggen, som er delt 40/60. Plassen i baksetet er god – det er fint mulig å sitte tre voksne der bak, dersom turen ikke er altfor lang. Midtplassen blir nok ingens favoritt, for selv om sitteputen i og for seg ikke er så ille, sitter du med en kul i ryggen. Og dersom du er ekstra uheldig og har tyranniserende storesøsken, kan du endog risikere å måtte sitte med to flasker mellom beina.

Tilrettelagt for tre, eller?

Flaskeholderen er nemlig plassert i kanten på sitteputen til midtplassen – som gjør den ubrukelig dersom dere sitter tre stykker i baksetet, eller i verste mulige scenario blir den uheldige i midten sittende med to flasker mellom beina. Rart at ikke Hyundai har tenkt på dette, når de oppgraderte Elantra slik at de fikk tre hodestøtter og tre 3-puktsseler i baksetet.

God komfort i baksetet

Komforten ellers i baksetet er god: Lengden på sitteputen er fin, og beinplassen er også bekvem. Det er imidlertid litt dårlig plass til føttene under førersetet, på grunn av muligheten for høydejustering av setet. Siden det ikke er en slik mulighet for passasjersetet foran, er det heller ikke noe problem med plassen under dette setet. Sidestøtten til lårene er dårlig – det samme er sidestøtten for ryggen inn mot midten, mens støtten for ryggen ut mot dørene er fin. Forsetene er dekket av hardplast i bakkant, mot baksetet, som kan gnage ubehagelig på knærne til langbeinte baksetepassasjerer.

Hett problem

Det er to måneder siden vårt første møte med Elantra, under den norske lanseringen av bilen. Og vi hadde helt glemt en av våre bemerkninger om bilen, som gikk på plasseringen av knappene for varmesetene. Men det tok oss bare et par minutter på veien, før vi gjenopplevde det hete problemet: Varmesetet grillet baken vår, uten vårt ønske. Uforvarende hadde vi kommet borti knappen for varmesetet, da vi la fra oss lommeboken i oppbevaringsrommet i midtkonsollen. Knappene er altså svært uheldig plassert, pluss at det ikke skal mye til for å vippe de over i ”på”-posisjon.

Ukomfortabelt ratt

Ellers er førermiljøet oversiktlig og lettfattelig, og bryterne er enkle å betjene. Rattet kan justeres i høyderetning, men ikke i lengderetning. Rattet er etter vår mening tynt og spinkelt, og der er vanskelig å få et godt og komfortabelt grep på det.

Sliten

Førersetet kan justeres i høyderetning og i vinkel på sitteputen, i tillegg til ryggvinkel og lengderetning – som er de justeringsmulighetene som finnes på passasjersetet foran. Bredden på rygglenet er litt drøy, som gjør at ikke alle får den fulle og hele gleden av begge sidestøttene for ryggen. I tillegg er sidestøttene litt svake, som resulterer i at du lett blir sliten under langkjøring.