Plass og komfort

Med 218 hester under panseret, spoilerverk som får en Formel 1 bil til å se aerodynamisk ut og lavprofildekk, fremstår ikke Subaru Impreza WRX – rent visuelt - som komforten selv.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er deilig å sette seg inn bak rattet på Subaru Impreza WRX. Deilig å kjenne seter som gir nærmest fullgod støtte både til rygg og til lår. Deilig, også fordi kjørestillingen er nær sagt perfekt.

Men så kommer skuffelsen, for et stykke opp i Østerdalen kommer følelsen av ubehag, en følelse som bunner ut i at man blir sliten – ikke av å kjøre – men av å sitte. Selv etter lange pauser, med innlagte fysikalske øvelser, kommer følelsen tilbake. Dermed var kanskje ikke setene like gode som første øyekast ga inntrykk av.

Hva med barn?

Heller ikke i baksetene er sittekomforten på topp. Sitteputen, så vel som ryggstøtten, er konturløse – her blir det ikke godt å sitte dersom sjåføren bestemmer seg for å bruke potensialet som bilen har. Likevel er det barnets opplevelse av baksetet som setter tankene i gang hos oss. For sikten forover begrenser seg til den bøtteformede seteryggen til fører og forsetepassasjer, og opp til vinduskanten er det høyt – to forhold som lett kan føre til at handleposen blir fylt av alt annet enn ferskvarer.

At Subaru heller ikke har utstyrt baksetet med skikkelige hodestøtter er under en hver kritikk. To små ”humper” er alt Subaru har montert for å beskytte baksetepassasjerene mot nakkeslengskader. Skjerpings, Subaru!!

Lavere støynivå og mykere fjæring

På komfortsiden er det imidlertid et stort pluss at støynivået har blitt lavere i Impreza WRX enn hva det var i Impreza GT Turbo. For ett av våre store ankepunkter mot GT Turbo var nettopp støynivået – som rett og slett var for høyt. Slik er det ikke i WRX, selv ved kjøring i høye – men tillatte – hastigheter er ikke støynivået påtrengende, verken fra motor, drivverk eller dekk. Også vindstøy er behagelig dempet.

Og skulle du være uheldig å velge en vei av dårlig standard, kan det være godt å vite at fjæringskomforten også har blitt bra i Impreza WRX.