Plass og komfort

Det er ikke mye å trekke på komforten i Outback H6-3.0, ikke på utstyrsnivået heller – men hva skal vi med alle soltakene?

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ikke det at vi kritiserer Subaru for å være så spandable at de inkluderer ikke bare ett, men to soltak i standardutstyret på Outback H6-3.0. Men vi ser ikke helt vitsen all den tid klimaanlegg er standardutstyr – og spesielt ikke siden soltakene stjeler verdifull takhøyde.

Derfor blir lange personer sittende og skalle i taket på Outback H6-3.0. Og spesielt plagsomt er det for de som sitter i baksetet.

God plass

Likevel, plassforholdene i Outback H6-3.0 er bra, og med lyse materialer slik det var i vår bil blir også romfølelsen bra. Setene gir god støtte, og 8-veis elektrisk justering av førersetet bidrar til at det er lett å finne en kjørestilling som er god. Rattet er høydejusterbart, men alle våre testsjåfører hadde rattet i høyeste posisjon – det kan nesten virke som om rattet i Outback er montert i laveste laget. Likevel, kjørestillingen er god, og man sitter godt i komfortable seter.

I baksetet lider man heller ikke noen nød. Vel gir ikke setet på langt nær like god støtte forsetene, men sittekomforten er likevel god. Plassforholdene i baksetet er – med unntak av noe lav takhøyde – også gode.

Nivåregulering standard

Hva så med den aktive familien, som er avhengige av å ha med seg store og tunge kolli? Etter alt å dømme lider heller ikke de noen overlast med Outback. Bagasjerommet er stort, det er lett å utnytte – og surrekroker gjør at tung last kan sikres. I tillegg har Outback H6-3.0 nivåregulering som standard, noe som bidrar til at bakkeklaringen ikke blir redusert ved mye og tung last. Bred bagasjeromsåpning, og lav innlastningshøyde sørger dessuten for at tunge og høye løft er en saga blott.

Som på alle stasjonsvogner har også Outback H6-3.0 asymmetrisk delte bakseter som du kan legge ned i en håndvending.

Komfortabel

Ute på veien trives vi bak rattet på Outback. Komforten er høy, støynivået lavt og med klimaanlegg og varmeseter holder man værgudene enkelt på en armlengdes avstand.

Sammenliknet med en Subaru Legacy stasjonsvogn er Outback hevet, noe som gir bilen høyere markfrigang (19 centimeter), og dermed også lengre fjæringsvei. Store ujevnheter suges derfor elegant opp av hjulopphenget, mens små og skarpe ujevnheter også forseres med stil. Motoren, med sine enorme kraftreserver, sørger dessuten for avslappet fremdrift, og luksusen av til enhver tid å ha krefter til overs.