Plass og komfort

Plassmessig er Micra uendret fra forrige modell. Hvilket i klartekst betyr at den langt ifra er klassens beste på dette området.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når det kommer til komfort, er derimot Micra et hyggelig bekjentskap, ikke minst fordi bilen gir et svært kompakt og solid inntrykk. Her er ingen risting og knaking, med mindre du skrur bass og volum opp på full styrke på radioen.

Og til det bruk bilen i første rekke er laget for, holder både fjæringskomfort og støynivå mål. Å legge ut på en langtur er derimot ikke bilens styrke. Joda. Støynivået er fortsatt behagelig lavt, og det er ikke mye å utsette på fjæringskomforten når bilen tross alt bare er 380 cm lang.

Seteslakt

Derimot er bilens seter i svakeste laget for å tåle en skikkelig langtur, både sidestøtten og korsryggstøtten er alt for svak. Er du lengre enn 180 cm, vil du nok også oppleve støtten under lårene som lite tilfredsstillende.

Til det daglige bruket, og da spesielt i byen, er det imidlertid bilens positive egenskaper man legger mest merke til, bilen er liten og lett å ratte, og ikke minst enkel å komme inn og ut av. Så lenge du ikke tar baksetet i bruk, da. Det er OK til å frakte ungene til og fra trening og andre fritidsaktiviteter, men det er trangt om saligheten og bristende komfort.

Mye rom, men på feil sted

Bilen runde former og høye tak gir en luftig kupe, der du fort kan få inntrykk av at det er god plass. Nå vel. I dette tilfellet er det et smart design som sørger for det riktige inntrykket, selv om vi må tilgodese Micra for imponerende takhøyde. Det hadde imidlertid vært mer ønskelig med litt mer plass i bagasjerommet fremfor 20 cm fri høyde til taket.

I bagasjeavdelingen kan Micra romme 205 liter. Joda. Det er like mye som i en Yaris, men Yaris har langt større fleksibilitet, en fleksibilitet som er totalt fraværende i Micra. En handletur på IKEA der det ble innkjøpt 2 store bilderammer (70 x 100), litt planter og sengetøy og en gradinstang på 140 cm førte til "stinn brakke" og ingen plass til overs.