Plass og komfort

Volvo S60 kan vise frem gedigne seter og flere faktorer som gjør den til et alternativ for familien, men dessverre trykker skoen alvorlig hardt flere steder.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Volvo S60 er lang og bred til å være en mellomklassebil. Den totale lengden er 458 centimeter, noe som er lengre enn alle konkurrentene - som alle måler er under 450 centimeter i lengderetninglange. Unntaket er Mercedes C-klasse som er 453 centimeter lang.

Suverene seter

Volvo har funnet fasiten på hvordan de lager seter, og du finner ingenting å klage på. En gedigen hvilestol fra hvilket som helst møbelhus kan ikke konkurrere med Volvosetene. Det er rikelig med justeringsmuligheter, og til og med justerbar korsryggstøtte er på plass. Heldigvis har også Volvo S60 fått til en skikkelig fireveis justering av rattet. For øvrig har du både varme i baken og nydelige hodestøtter som sørger for god beskyttelsesikkerhet ved påkjørsel bakfra.

Baksetet er også godt utformet. De to som sitter på hver side har god sidestøtte og sitter ganske bra hvis de ikke er for storvokste. Alle tre plassene bak har trepunkts seler og hodestøtter.

Prioriteringer

Du kan ikke få i ”pose og sekk”, og det er også Volvo smertelig klar over. Derfor er ikke rommeligheten på topp overalt. Foran har du det bra, og selv mine 196 centimeter har det suverent. Verre blir det bakover. Bak meg er det ikke mulig å komme inn i bilen i det hele tatt. Setet må med andre ord litt frem. Konklusjonen må bli at S60 passer for store personer uten barn. De som skal ha med seg barna, bør ikke være over 185 centimeter.

Digert bagasjerom

Det burde ikke oppstå større problemer hvis du vil bruke S60 som familiebil. Volumet på bagasjerommet er absolutt godkjent, og av de bedre i klassen. Bagasjerommet er stort og har også en finesse som koster 1.400 kroner ekstra, men som er kjempesmart: Det er en bæreposeholder som gjør at ikke matvarer triller ut av posene sine og blir borte innerst i bagasjerommets mest utilgjengelige kroker. Bunnen i bagasjerommet er nemlig litt vanskelig å nå fordi åpningen er litt liten. For å få tak i den innerste kofferten må du bøye deg ned og strekke deg langt inn under hattehyllen. På dette punktet hadde det kanskje vært bedre at S60 var en kombi-kupe.

Høyttalere over alt

Som ekstrautstyr kan du kjøpe det største stereoanlegget med 13 høyttalere. Vi har prøvd det grundig, og uten å være musikkfanatikere kan dette anbefales hvis du vurderer å bruke 22.500 på litt ekstrautstyr. Forsterkeren yter 4x75+25 watt og selv tunge verker blir gjengitt på en mesterlig måte.

Lange turer går som en drøm

S60 er i høyeste grad en bil som er beregnet for lange turer. Det fungerer aller best når du kan bruke konstantfartsholderen, og sluke mil på motorveiene. Støynivået er behagelig og det er altså ikke mye å utsette på verken motor-, vind- eller dekkstøy. Fjæringskomforten er også god så sant ikke ujevnhetene blir for kantete. Passeringer av småujevnheter resulterer i risting og vibrasjoner, også her er det mye å hente på komfort, spesielt på kjøring i by.

Orden

Interiøret er stort sett likt det vi har sett i 70- og 80- modellene til Volvo, og er sterkt preget av orden og god oversikt. Det er lett å finne frem blant brytere og hendler, og det er ikke mange irritasjoner å spore når du skal fingre med alle godbitene i midtkonsollen, - om det være seg betjening av stereo, klimaanlegg eller å skru av antispinnkontrollen. Som ren bonus kan du putte hele fire CD-plater rett i dashbordet og velge plater ved å vri på en bryter.

Les videre om motor og kjøreegenskaper på denne lenken.