Plass og komfort

Scénic RX4 er bygget på basis av fleksibilen Mégane Scénic. Dette betyr at den har fremkommeligheten til en firehjusdreven SUV, sammen med de praktiske løsningene til en fleksibil.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den franske firehjulstrekkeren nyter godt av de fleksible setearrangemnetene, som kjennetegner de typiske fleksibilene. Baksetet er inndelt i tre separate seter, som kan felles ned, skyves fram og tilbake og endog tas ut, uavhengig av hverandre.

Enkel demontering

At produsenten oppgir at setene skal kunne tas ut ved et enkelt håndgrep, betyr ikke nødvendigvis at det er så enkelt i praksis. På RX4 gikk det imidlertid lett som fot i hose. Ved hjelp av et par enkle grep var setet løsnet fra underlaget – og så kom den store styrkeprøven: Selve løftet av setet. I franskmannen var dette en lett operasjon, som var fullt mulig å gjennomføre selv for de mindre muskuløse av oss.

Sittekomfort

Komforten i baksetet er fin, men noe avhengig av størrelse. Du sitter svært høyt, og har godt utsyn gjennom sidevinduene. Det er som tidligere nevnt tre uavhengige seter, hvorav det midtre er smalere enn de to andre – og faktisk litt for smalt for en voksen person. For en person av passende størrelse er komfortelementene de samme og gjeldene for alle tre setene: God sidestøtte både til rygg og lår, selv om sitteputen er litt kort for en voksen person. Korsryggstøtten er fraværende i baksetet – i stedet blir halebeinet dyttet fram, som ikke akkurat hjelper på sittestillingen. Beinplassen er god, selv om voksne nok kan oppleve avstanden til gulvet noe kort – langbeinte kan få en kraftigere vinkel på kneet enn de setter pris på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fint for de små, verre for de voksne

Det er tre 3-punktsseler og tre hodestøtter i baksetet, men hodestøttene har sine begrensninger i høyden. For å kjøre trygt med riktig innstilt hodestøtte, bør ikke passasjerene i baksetet være mye over 170 centimeter. Generelt om baksetet kan vi si at det er tydelig ikke konstruert for frakt av voksne høyreiste nordboere, men for barn er det nærmest perfekt. De kan også glede seg over utslagbare bordplater a la de du finner på fly – men da kun for de to heldiggrisene på yttersidene. Oppbevaringslommen i sidedøren er vanskelig å nå under kjøring – du bør ikke legge noe der som du vil kunne ønske å få fatt i under kjøreturen. De fleste (voksne) vil måtte åpne døren for å nå det de måtte ha plassert der.

Upraktisk baklukepatent

Bagasjerommet rommer 410 liter isolert sett, og 1.800 liter dersom baksetene fjernes. Det er lett utnyttbart, og på innsiden av luken er det litt plass avskjermet med en netting, til oppbevaring av mindre ting som du ikke vil ha romsterende rundt i det store bagasjerommet.

Bakluken er todelt, det vil si at vindusdelen er topphengslet og åpnes oppover, mens nedre del av døren er sidehengslet og åpnes utover. Dette er smart i og med at du kun kan åpne glasset og hive fra deg småting, men patenten er ikke ubetinget lur. Du må nemlig først åpne bakluken med ett trykk på knappen, og så kan du åpne nedre del av luken etter å ha trykket nok en gang på knappen. Dette blir tungvint i lengden. Dessuten er det ingen innvendige lukehåndtak. Når du skal lukke bakluken igjen, må du derfor først dytte inn nedre del av bakluken (og bli skitten på hendene), og så lukke glassruten (og bli enda mer skitten på hendene…).

Dessuten: Bakluker som åpner utover har aldri vært spesielt praktisk dersom du står lukeparkert og skal ha tyngre ting inn i bagasjerommet. Men så er det vel ingen fare for at du lukeparkerer på trange plasser med RX4… Ønsker du en utdypning av dette, kan du gå til avsnittet om motor og kjøreegenskaper.

Plass og komfort

Førerplassen best

Forsetene er større utgaver av baksetene. Dette betyr god sidestøtte til rygg og lår, men litt kort sittepute. Begge forsetene er høydejusterbare, men bare førersetet er utstyrt med justerbar korsryggstøtte – og denne kunne gjerne hatt litt mer effekt. Korsryggstøtten til forsetepassasjeren er elendig, og det samme kan sies om beinplassen. En lav kasse foran beina gjør at det blir dårlig plass til å sette beina: Du sparker hele tiden opp i noe med tuppen av skoen.

Uoversiktlige knapper

Rattet er særdeles skråsilt, slik at det er vanskelig å finne riktig avstand mellom setet og rattet – da øvre del av rattet kommer veldig langt bort hvis resten er riktig innstilt. Oversikten og tilgjengeligheten til instrumentene er stort sett bra, med unntak av bryterne for setevarmen til fører og passasjer – disse er plassert langt nede ved venstre kne, sammen med låseknappen for de bakre vinduene. Knappene er gjemt bak rattet, og er vanskelig å lokalisere og betjene når du kjører. Det er dessuten svært upraktisk at føreren har herredømme over passasjerens hemoroider.

Oversiktlig på veien

Du har i og for seg god oversikt over trafikkbildet fra førerplass under kjøring, men den detaljerte oversikten framover og bakover er det vanskelig å bli klok på. Av og til har du behov for å lukeparkere, og da er det særdeles vanskelig å ane hvor bilen begynner – og for ikke å snakke om håpløst å vite hvor bilen slutter. Mer om dette kan du lese i motor og kjøreegenskaper.