Plass og komfort

Mitsubishi Pajero har fått uavhengig fjæring på alle hjul, men også setene er avfjæret i Pajero. Komfort pur?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er behagelig å sitte høyt hevet. Høyt over alle andre, med en utsikt andre bilførere bare kan drømme om.

Men sittestillingen i Pajero handler om mer enn bare utsikt, det handler om ergonomi - og ikke minst om betjeningskomfort. For trass i at Pajero er både stor og tung, virker det som om den krymper når du setter deg bak rattet - ja, du kunne nesten ha sittet bak rattet i hvilken som helst personbil. Det har vi ikke opplevd i noen terrengbil tidligere.

Litt rot i ordenen

Instrumenteringen i Pajero er lettlest og oversiktlig. Et instrument viser med all tydelighet hvilke hjul som driver og hvilke sperrer som er aktivert, mens et annet instrument gir klar informasjon om alle dørene er lukket eller ikke. Litt rot oppe i all ordenen er det likevel, for øverst på midtkonsollen befinner det seg et tekstvindu som inneholder flere opplysninger enn godt er - og hadde bilen hatt kjørekomputer hadde også de dataene vært integrert i dette vinduet.

Hva så med brytere og hendler? Igjen viser Mitsubishi at de har en viss kompetanse i utforming av interiør. For alle brytere er plassert innen rekkevidde fra førerplass, og de bryterne som du bruker ofte er lette å nå.

Nødseter i bagasjen

Det er ikke mye å utsette på komforten i Pajero. Setene er lette å like, og justeringsmulighetene mange. Best likte vi imidlertid avfjæringen av selve setet. For over ujevnheter fjærer setet med bilen, litt uvant i begynnelsen, men nærmest uerstattelig over dårlig underlag - og når du blir vant til det. Når setene i tillegg gir god støtte både til lår og til rygg er sittekomforten i Pajero det siste vi har noe å utsette på.

Plassmessig er det dessuten lite å utsette på Pajero. Foran, såvel som bak, er plassforholdene særdeles bra. Og skulle du trenge mer bagasjeplass enn hva du finner i Pajero, bør du vurdere kassebil. Smart er det dessuten med den ekstra seteraden som er nedfelt i bagasjerommet. Det er ikke mer enn ett par håndgrep som skal til før du har slått den opp, og da huser bilen syv personer - selv om det siste baksetet nok mer må anses som nødløsningen man tyr til når naboens unger får lyst til å være med på tur i skogen.

Som en rullende mitraljøse

Men om fjæringskomforten i setene er god, er historien en annen når vi retter søkelyset mot understellet på Pajero. For over korte, skarpe, ujevnheter er ikke fjæringen blant de beste. Snarere tvert i mot, ujevnhetene forplanter seg via hjuloppheng og inn i bilen. Over lange ujevnheter er fjæringskomforten imidlertid bra. Også støynivået er lavt i Pajero, hvis du greier å ignorere den stadige knatringen fra dieselmotoren da. For det kan høres ut som en bagatell, men faktum er at motorlyden blir påtrengende og slitsom på lange turer. For slitsom spør du oss.