Plass og komfort

Hvis du er vant til den begrensede plassen du finner i en vanlig personbil, vil du bli overrasket over hvor mye du får plass til i en Ford Galaxy.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ford Galaxy er utstyrt med hele sju seter, som alle byr på benplass nok til at en voksen person kan ta plass uten å få ulike kroppsdeler ut av ledd. Samtidig har du plass til en god slump bagasje i lasterommet. Bilen preges av svært god plassutnyttelse, og egner seg svært godt for store familier.

Aluminium

Galaxy kommer i tre utstyrsnivåer, grunnmodellen Ambiente, den noe mer påkostede Trend og luksusmodellen Ghia. Vi testet en Trend, som byr på et elegant og moderne interiør. Plasten er av den myke typen og innsiden av dørene er trukket i stoff.

Men det du vil legge aller best merke til, er aluminiumsdetaljene. Ikke bare er instrumentene og midtkonsollen omkranset av dette moteriktige materialet, men også ratt-ekene er i aluminium. Dette er med på å gi Galaxy et moderne preg. Det eneste som gir inntrykk av å være skikkelig billig, er solskjermene.

Store og tydelige knapper

Volkswagen-, Skoda- og Seat-kunder vil nikke gjenkjennende til knappene og bryterne. De er nemlig utviklet og produsert av Volkswagen-konsernet. Det betyr at de er store og tydelige. I tillegg er de fleste lettbetjente. Unntakene er knappen for justering av sidespeilene og lysbryteren. Sistnevnte krever lengre armer enn det som er vanlig.

Stadig flere biler kommer med rattbetjent radio, men i Galaxy finner du dessverre ikke noen knapper på rattet. Ford har heller ikke tatt seg råd til kjørecomputer, som ville ha gjort seg godt i denne bilen.

Lettleste instrumenter

Instrumentene er samtidig både elegante og lettleste. Ford har valgt hvite tall på svart bakgrunn i kombinasjon med røde nåler, og denne kombinasjonen fungerer utmerket. Midt på dashbordet finner du en analog klokke. Den er for så vidt lettlest, men er mer egnet til å samle støv enn en digitalt klokke.

Galaxy Trend er ikke den mest velutstyrte bilen på markedet. For eksempel er det bare forsetepassasjerene som kan glede seg over elektriske vinduer. Disse er til gjengjeld utstyrt med autofunksjon på både opp- og nedtur, noe du vil sette mer og mer pris på jo flere bomringer du passerer.

Synlig varmetråder

De fleste moderne flerbruksbilene har store frontruter, og Galaxy er intet unntak. Det kan være litt av en jobb å skrape is av en så stor frontrute, og Galaxy er derfor utstyrt med varmetråder også i frontruten. Dette er i utgangspunktet en fordel, men ved visse lysforhold, for eksempel tåke, kan faktisk varmetrådene bli synlige nok til at de blir et irritasjonsmoment.

Dårlige bakruteviskere

Vindusviskerne på frontruten er av typen som møtes på midten, og de gjør i utgangspunktet en god jobb. Vi irriterte oss imidlertid over at viskerne produserte en del ulyder når bilen var nyvasket. Bakruteviskerne på vårt eksemplar var rett og slett elendige, og dro vannet utover ruten i stedet for å fjerne det.

Vanskelig forsete

Forsetet er justerbart i høyden og er utrustet med justerbar korsryggstøtte. Når i tillegg rattet er justerbart både i høyde og dybde, skulle forutsetningene være tilstede for å finne en virkelig god sittestilling.

Etter å ha skrudd og justert i flere omganger, måtte vi imidlertid gi opp; vi klarte rett og slett ikke å finne den perfekte stillingen. Ikke sånn å forstå, forsetet er ikke ubehagelig. Du har god plassfølelse, sitter høyt og kan glede deg over et justerbart midtarmlene. Vi tror imidlertid forsetet ville blitt enda bedre hvis fremkanten av sitteputen hadde hatt en egen høydejustering.

Flotte bakseter

Plass og komfort

Baksetene er det lite å utsette på. Samtlige av de fem baksetene kan justeres i lengderetningen og også seteryggens vinkel kan justeres. Benplassen er imponerende både på midtre og bakre seterad. Vi tør påstå at selv store voksne, uten fare for å utvikle gikt, kan ta plass i hvilket som helst av de fem baksetene. Alle setene er utstyrt med hodestøtter, men den midtre passasjeren på midtre rad må klare seg med et topunktsbelte.

Tregt varmeapparat

Et eget vifteapparat er forbeholdt baksetepassasjerene, noe som i utgangspunktet er svært positivt. Men det tar irriterende lang tid før dieselmotoren klarer å produsere nok varmeoverskudd til å varme opp den store kupéen. Du må derfor belage deg på at det tar en god stund før du kan kaste jakken i denne bilen vinterstid.

Våre tidligere erfaringer med Sharan og Galaxy tyder på at disse bilene er nødt til å ha montert en kupévarmer for å møte en norsk vinter, særlig dersom du relativt ofte har passasjerer i baksetene.

Stort lasterom

Plass og komfort

Samtlige fem bakseter kan tas ut, selv om du nok må regne med at prosessen medfører litt banning. Men når baksetene endelig er ute av bilen, har du et imponerende lasterom til disposisjon. Lasterommet rommer faktisk hele 2.610 liter, og med slik plass til disposisjon er det hakket før du kan bruke Galaxy som flyttebil.

Beskjeden støy

Vårt testeksemplar var som nevnt utstyrt med en dieselmotor. Lydnivået i kupéen er likevel ganske behagelig. Så lenge motoren får kose seg under 3.500 o/min, er det nemlig lite du hører til motoren. Dekkstøyen er også godt isolert. En del vindstøy trenger imidlertid inn i kupéen.

Galaxy er som nevnt svært lik Volkswagen Sharan og Seat Alhambra. Men også flere rivaler lusker omkring på norske veier. Les mer i artikkelen "Konklusjon og konkurrenter".