Plass og komfort

Mykt skinn og luksuslyd i ørene. Kan man få det bedre?

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Javisst. Vi kan se på TV mens vi venter på å hente ungene på skolen. Eller beregne korteste vei til kjøpesenteret. Eller trykke på en knapp for å åpne eller å lukke bagasjeromsluken. Vel. Mesteparten av utstyret som nevnes her er tilleggsutstyr, og ikke alt er nødvendig. Her er vår sjekkliste.

Skinnseter: Et absolutt must i en slik bil. Komfortable og lette å rengjøre. Nydelig skinnkvalitet. Styr unna elektrisk setejustering, som ofte blir en greie man bare bruker den første uken sammen med bilen -- eller dersom man deler på kjøringen med hele familien.

Stereoanlegg: Så absolutt. Om du velger å svi av en halv, en eller to månedslønninger på et originalt stereoanlegg får være ditt eget valg. Å montere et ikke-originalt steroanlegg i denne bilen er ikke bare vanskelig, det er tilnærmet helligbrøde.

TV og navigasjon: TV'en kan bare brukes når bilen står stille. Og en stillestående BMW 525 er et lite attraktivt sted å være. Blås disse titusenlappene på noe helt annet. Navigasjonsanlegget er sikkert godt nok, men foreløpig er de norske CD-platene med kart alt for dårlige til å gi verken glede eller nytte. Kjører du bil på kontinentet er et slikt system bortimot ubetalelig og høyst påkrevet.

Softclose: Elektrisk betjening av bakluke for under 10.000 kroner. Vi lo godt da vi fikk det demonstrert første gang, men ler ikke lenger. For det første er lukeåpningen større, og ingen hydrauliske stag er i veien. Og når du tømmer bilen etter julehandelen og står der med hendene fulle av plastposer kan du lukke og låse bilen uten å slippe en eneste handlepose. Genialt, og verd hver eneste krone, spør du oss.

Fyll på med styling etter smak og behag. Sjekk prislappen grundig.

Gjennomført komfort

Men ribb vekk alt ekstrautstyr -- eller se bort fra det. Etter å ha kjørt en lang rekke av konkurrentene er undertegnede relativt overbevist om at verken Audi eller Mercedes kan hamle opp med BMW'ens fjæringskomfort i lavere hastigheter (typisk bytrafikk). I høyere hastigheter er det vanskeligere å skille klinten fra hveten, og putt på et sportsunderstell og alle er like håpløse.

Sportssetene i 3- og 5-serie er også et kapittel for seg selv, de har en nydelig komfort men likevel all den støtte man kan tenke seg. Bare Volvo kan gjøre det bedre. Problemet med BMW's sportsseter er like enkelt som ubehagelig, sidevangene til rygg og lår er så høye, og man sitter så lavt at bilen kan oppleves som litt krøkkete å komme seg ut av.

I tillegg er forseteryggene så tykke på grunn av all polstring og fjærer at de stjeler litt av plassen i baksetet. Bakseteplassen i BWM 525 er tilstrekkelig, men flere av konkurrentene hamler opp med den uten problemer. Bagasjerommet kan heller ikke smykke seg med tittelen "Størst i klassen", men har samrte løsninger som gjør det attraktivt nok.

Totalt sett er komforten med andre ord upåklagelig, men plassutnyttelsen og enkelte smådetaljer trekker helhetsinntrykket litt ned.