Plass og komfort

Sportage har lengre akselavstand enn alle sine konkurrenter og plassen er god. Men så var det dette med lydene da. Det er det nemlig mye av i Sportage.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Sportage Wagon er 31,5 centimeter lengre enn modellen som kun heter Sportage og dette resulterer selvfølgelig i bedre plass innvendig. Spesielt er bagasjerommet blitt betydelig større og dette har gitt plass til reservehjulet inni bilen.

Den største fordelen

Kia Sportage er en rommelig bil og den som er ute etter plass er på rett spor. Fire personer sitter greit inne i kupeen og ingen har det spesielt ille. Den midterste plassen bak mangler både hodestøtte og trepunktsbelte, men det gjør egentlig ingen ting siden det antagelig ikke vil sitte noen der likevel. Det er for trangt.

Barnefamilien vil synes at det er praktisk med lave vinduskarmer slik at små mennesker lettere kan se ut.

Bagasjerommet er av de største i klassen og rommer det du måtte ønske. Volumet er bra, det er lett og utnytte - og baksetet kan felles ned. Baksetet er dessuten delt 50/50 slik at du kan få med deg to passasjerer og bagasje.

Praktisk

Kia Sportage er ikke noe for deg som setter pris på detaljer og luksus. Den er heller praktisk og grei. Bykjøring er noe av det Sportage liker best og det er takket være en førerplass hvor du har god oversikt over omgivelsene. Du sitter høyt og har et godt overblikk over trafikken. Lukeparkering er også bemerkelsesverdig enkelt takket være lav karm på bakruten og at reservehjulet ikke henger bak på bilen.

Støyen er i sentrum

Sportage er plaget av mye lyder. Om det så er snakk om utvendige lyder generert av dekk og vind, eller motorlyder som til stadighet er på visitt inne i kupeen. Vindstøy gjør seg gjeldende allerede ved 70-80 kilometer i timen og dekkstøyen gjør det samme. Motoren plager deg ikke nevneverdig på lave turtall, men når turtallet øker blir motorstøyen svært plagsom. Totalt på støysiden kan vi trygt si at det er rom for forbedringer.

Hopp og sprett

I kapitelet om motor og kjøregenskaper har vi klaget over at Sportage ikke akkurat går i klassen som milsluker. Det bygges opp av det faktum at Sportage er stiv. Små ujevnheter takler den dårlig. Også over store ujevnheter har Sportage problemer. Bevegelsene blir for harde og komforten blir skadelidende.

Spartansk

Selv om vi har den mest påkostede utgaven med alt det som er å oppdrive av ekstrautstyr, kommer ikke luksusfølelsen krypende. Sportage opererer med en helt annen standard enn mange andre bilmerker når det gjelder utstyr og finish. Den såkalte luksuspakken som koster 14.500 kroner inneholder for eksempel ikke oppvarmede forseter. Dette er standardutstyr på svært mange av konkurrentene.

Mer praktisk enn den korte

Sportage Wagon har selvfølgelig bedre plass enn Sportage, men den har en annen fordel også. Reservehjulet er flyttet vekk fra bagasjeluken og plassert under en plate i bagasjerommet. Dette medfører at du ikke trenger nesten 1,5 meter bak bilen for å få ut ting fra bagasjerommet.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.