Plass og komfort

De fleste ønsker seg vel en bil de kan føle seg noenlunde trygg og sikker i. Golf er ikke det verste kjøpet du kan gjøre i så henseende: Den har godt med sikkerhetsutstyr, og den gjør det absolutt akseptabelt i kollisjonstester.

Integrerte barneseter Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Golf i alle varianter, enten vi snakker om simpleste eller høyeste utstyrsnivå, er utstyrt med fem 3-punktsseler, fem hodestøtter og fire kollisjonsputer. Den skal også være relativt trygg i en eventuell kollisjon: Euro NCAP gir Golf fire av fem stjerner i tester av front- og sidekollisjonssikkerheten. Dette kan du lese mer om i artikkelen KOLLISJONSTEST: Store forskjeller i Golf-klassen.

Golf kommer også svært lang opp å svenske Folksams liste over de sikreste og mest miljøvennlige bilene på markedet i dag. Dette kan du lese mer om i artikkelen De sikreste og mest miljøvennlige bilene. Der finner du Golf i klassen mindre familiebiler.

Sikkerhet i baksetet

Sikkerheten til baksetepassasjerene er altså godt ivaretatt, med 3-punktsseler og hodestøtter på alle sitteplassene. Det er imponerende at alle hodestøttene er justerbare i lengderetning: Du kan trekke de fremover mot hodet eller skyve de tilbake til utgangsposisjon. Dette er selvsagt også mulig på forsetene.

Vår testbil var utstyrt med ytterligere mer sikkerhetsutstyr, for barn. I baksetet finner du to integrerte barneseter, som er godkjent for barn fra 13 til 36 kilo, men som ikke anbefales for barn under to år. (Se bilde av de integrerte barnesetene her.) Dette er imidlertid ekstrautstyr, og for to integrerte barneseter koster det 4.000 kroner.

Du kan også benytte deg av ISOFIX barnesetefestene som er standard utrustning, og som sikrer at du monterer barnesetet korrekt. Mer om ISOFIX barneseter kan du lese her, og ellers finner du mer stoff om barnesikring i vår artikkelserie Barn i bil.

Trangt for de langbeinte

Plassen i baksetet er ikke den største, verken i bredden eller med tanke på beinplass. Må du frakte svært langbeinte, blir det trangt å fylle opp alle plassene i bilen. Skal bilen brukes til å frakte menn av beskjeden høyde, barn eller kvinner av gjennomsnittshøyde, er beinplassen god nok.

Godt utsyn

Sittekomforten i de bakre gemakker er brukbar. På yttersetene er sidestøtten til lårene grei, mens den er mangelfull for ryggens del. Sitteputen er kort, men avstanden fra sitteputen og ned til gulvet er til gjengjeld bra. Du sitter høyt og har godt utsyn til sidene fra baksetet. Midtplassen er faktisk brukbar – setet er komfortabelt til et midtsete å være, selv om det er noe smalt. Sidestøtte til diverse kroppsdeler som man ideelt sett kunne ønske seg sidestøtte til, er fraværende.

Dårlig med oppbevaringsplass

Oppbevaringsmulighetene for baksetepassasjerene er svært begrenset: Det er kun et sted for lagring av blader og andre ting, og det er lommen på seteryggen foran. Ellers er det to koppeholdere i baksetet på Golf-en, men disse er plassert under midtsetet – altså mellom beina på en eventuell tredjeperson som må sitte på midtplassen. Totalt ubrukelig dersom man er flere enn to i baksetet, altså.

Gnien bagasjeplass

Bagasjerommet er absolutt ikke høydepunktet i Golfen. Uten å bevege seg inn i baksetet, rommer bagasjerommet 330 liter. Dette er ikke imponerende sett opp i mot konkurrentene. De fleste kan tilby fra 350 liter og opp i over 400 liter.

Baksetet er delbart 40/60, og dersom sitteputene felles opp før ryggen legges ned, kan du få et nærmest flatt bagasjeromsgulv innover i kupeen. Bilen kan da sluke 1.184 liter bagasje, som er helt på linje med hva konkurrentene tilbyr.

Eksemplarisk komfort

Forsetene i Golfen er eksemplarisk komfortable. De kan justeres i høyderetning, samt selvsagt i lengderetning og vinkel på ryggstøtten. Sidestøtten til lårene er svært god, og sidestøtten til ryggen er også absolutt godkjent. Setene gir god støtte til korsryggen, selv om du ikke har mulighet til å justere denne.

Klimaanlegg ute av syne

Oversikten og tilgjengeligheten til betjeningshendler og instrumenter er stort sett fin, med unntak av klimaanlegget. Dette sitter svært langt nede på midtkonsollen, langt unna vårt naturlige synsfelt. For å finne de riktige knappene på klimaanlegget, må vi flytte blikket mye lengre bort fra veibanen enn det vi synes er behagelig.

Støysvak og behagelig

Golfen er svært støysvak, verken motor- vind- eller dekkstøy forstyrrer passasjerene i den tyske bestselgeren. Heller ikke ujevnheter i veibanen gjør seg bemerket i nevneverdig grad inne i kupeen. Fjæringskomforten er fin, både over små og større ujevnheter.