Plass og komfort

Vi vil ikke hevde at Sportwagon er bilen for deg som prioriterer plass og gode løsninger for deg og familien, men den er et godt alibi hvis du egentlig ønsker deg en sporty sedan.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

De vakre utvendige linjene er dessverre ikke kompatible med en stor og rommelig kupé. Den avrundede hekken og den smekre designen har gjort at Sportwagon ikke kommer øverst på lista for de med stort plassbehov.

Gode seter

Foran i Sportwagon sitter du som støpt. Setene er virkelig gode og selv om det mangler noen justeringsmuligheter er det ikke mye og utsette på komfort og støtte. Det mangler justeringsmulighet av korsryggstøtten, men vi ble ikke spesielt plaget av det. Setet klemmer på alle de riktige stedene og de holder kroppen på plass når sentrifugalkraften herjer på det verste.

Plast og snodigheter

Interiøret i Alfa Romeo er dristigere enn de fleste andre biler i denne klassen, men vår testbil hadde den minste motoren i modellrekken, og også det tristeste interiøret. Her er det ikke innslag av noen spennende materialer eller fancy løsninger. Bilen er forholdsvis spartansk utstyrt og vesentligheter som hører til denne tiden av året måtte vi lete lenge for å finne. Knappen for setevarme er nemlig plassert under setet. Dioden som indikerer at varmen er skrudd på, befinner seg på gulvet mellom setet og døren.

En annen ting som kan virke svært pirkete er sikkerhetsselen. Vanligvis er låsetungen sperret slik at du slipper å rote rundt nede på gulvet for å finne den. Det er den ikke her slik at du må stikke handa helt ned der selen er festet. Irriterende.

Nok for barn

Som vanlig er ikke baksetet stort nok for voksne. Takhøyden er litt for lav på grunn av det avrundete taket, og benplassen er heller ikke ideell. Vi noterer på plussiden for tre hodestøtter og tre trepunktsseler. Det skal også sies at det er mange andre biler i samme klassen som heller ikke hevder seg fryktelig høyt på dette punktet.

Som en Golf

Når vi ser på bagasjerommet på Sportwagon ligner ikke det en stasjonsvogn i det hele tatt. Volumet er på 360 liter, og det er bare 30 liter mer enn det det er plass til i 3 dørs Golf kombikupé. Det er bare fasongen på denne bilen som kan sammenlignes med andre stasjonsvogner. BMW 3-serie touring og Mercedes-Benz C-klasse har til sammenligning 435 og 465 liters bagasjerom. Skoda Octavia har hele 548 liter. Med tanke på plass kan ikke Sportwagon bli førstevalget.

Lite bråk til tross

Til tross for en ilter turtallsmotor og stasjonsvognutførelse er Sportwagon bemerkelsesverdig støysvak. Selv med full rulle foran torpedoveggen er det lite av lyden som trenger inn i kupeen. Andre lyder er det også lite av. Dekkstøyen var behagelig, og vindstøy hørte vi ikke i norske hastigheter.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.