Plass og komfort

Du skal være svært godt vant hvis du ikke finner deg til rette i den nye A4. Kupeen preges av elegant design, myke overflater og mye utstyr.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når du setter deg inn i nye Audi A4 får du en følelse av at bilen omslutter deg - i positiv forstand. Årsaken ligger blant annet i de buede overgangene mellom dørene og dashbordet. Kraftige dører og store armlener forsterker denne følesen.

Selv om Audi benytter mange av de samme komponentene som Volkswagen, Seat og Skoda, har Audi klart å lage et mer elegant interiør enn det som er vanlig i familiemedlemmene. Vår testbil var i tillegg utstyrt med trepaneler og skinnseter, noe som ga interiøret et eksklusivt utseende.

Førersetet ikke perfekt

Derfor er det synd at førersetet ikke lever helt opp til forventningene. Sitteputen er riktignok lang og behagelig, men undertegnedes lår fikk ikke utnyttet den fremste delen. En egen høydejustering for den fremste delen av sitteputen ville derfor vært på sin plass.

Korsryggstøtten er heller ikke blant de beste. Vi vil derfor anbefale A4-kjøpere å ta deg råd til elektrisk justerbar korsryggstøtte, som koster 1.470 kroner.

Når det er sagt, må det også nevnes at setene gir god sidestøtte for både lår og rygg. I tillegg er seteryggen forsterket sideveis slik at det vil beskytte føreren ved sidekollisjon. Regulérbar setevarme i seks trinn teller også i A4 sin favør.

Speil hindrer sikt

Det fireekede rattet kan justeres i både høyde og lengde og den kraftige girspaken er lett tilgjengelig. Men når det kommer til sikt er vi ikke helt fornøyd. Det store bakspeilet er nemlig plassert så lavt at det er til hinder for sikten, blant annet i høyresvinger og i nedoverbakker. De svært brede B-stolpene er gode å ha med tanke på kollisjonssikkerhet, men hindrer sikten når det skal speides til høyre i veikryss.

Kronglete fartsmåler

Instrumentene er i utgangspunktet klassiske og domineres av fire runde målere, to store for turtall og fart og to små for bensintank og temperatur. Instrumentene er i utgangspunktet lett lesbare, med unntak av fartsmåleren. Undertegnede synes i hvert fall det er unødig kronglete at oddetallene er større enn partallene. Når dette kombineres med dobbel så stor avstand mellom intervallene fra 0-80 km/t som for resten, blir det etter vårt syn unødvendig komplisert.

Tre digitaldisplayer

I tillegg til de klassiske målerne, finner du ikke mindre enn tre digitale displayer i tilknytning til instrumentene. Disse viser tid og dato, trip- og kilometerteller, uteteperatur og data fra kjørecomputeren. Knappene for det automatiske klimaanlegget, som er standardutstyr, er både lette å finne og enkle å betjene.

Artige detaljer

Audi A4 er ikke bare velutstyrt, Audi kan i tillegg friste med to kreative nyvinninger; "treblink" og "ekstravisk". Førstnevnte sørger for at blinklyset blinker tre ganger når du gir blinklysbryteren et lite dytt, noe som blant annet er praktisk ved feltbytte. Ekstravisk-funksjonen innebærer at viskeren tar seg en ekstra sveip for å fjerne rennende spylevæske fem sekunder etter at du har vasket ruten. Når vi først er inne på vindusviskerne kan det også nevnes at de innkapslede viskerne dekker en usedvanlig stor del av frontruten.

Støy

Kupeen er godt isolert og dekkstøy er nærmest fraværende. Men du trenger ikke å anstrenge ørene for å legge merke til motorlyden. Den er nemlig hørbar selv ved ganske lave turtall. Klimaanlegget avgir i tillegg noe støy, og du må ned på svært lav viftehastighet før du blir kvitt suset. Interiøret er i utgangspunktet kompakt og godt sammenskrudd, men med ujevne mellomrom la vi merke til enkelte gnisselyder. Disse ble imidlertid aldri dominerende.

Større bakseter

Sammenlignet med forgjengeren, har baksetepassasjerene i nye A4 fått drøye fire centimeter lengre benplass. Utfresinger i forseteryggene sørger i tillegg for ekstra plass for knærne. Det er med andre ord fullt mulig for to voksne å ta plass i baksetene. Hvis forsetepassasjerene i tillegg tar litt hensyn, er bakseteplassen stor nok til at to voksne kan holde ut relativt lange turer.

Begrenset utsikt

Barn har selvsagt mer enn nok plass. Men fordi vinduskarmene er relativt høye, blir barnas utsikt til siden relativt begrenset.

Pluss for isofix-fester, tre hodestøtter, tre trepunktsbelter og kollisjonsgardiner som dekker bakvinduene. Baksetepassasjerene kan også glede seg over et midtarmlene som inneholder en førstehjelpspakke.

Dypt bagasjerom

Bagasjerommet er svært dypt og rommer 445 liter. Bagasjeluken åpnes ved hjelp av to gassdempere og under luken finner du et innvendig lukkehåndtak. Bagasjerommet er utrustet med to praktiske smårom og fire festekroker for fastspenning av bagasje. På den negative kontoen skriver vi manglende reservedekk og høy innlastingshøyde.

Til tross for enkelte negative detaljer, fikk vi et svært godt inntrykk av nye A4. Men i denne prisklassen finner vi et par særdeles interessante konkurrenter som Audi har all grunn til å ta på alvor. Les mer i artikkelen "Konklusjon og konkurrenter".