Plass og komfort

Punto med tre dører er litt trangere enn sitt noe mer praktiske søsken med fem dører. Men denne varianten henvender seg da også til et litt annet publikum.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mens utagaven med fem dører i hovedsak henvender seg til de som kanskje trenger en nummer to bil, har vår testbil en litt annen målgruppe.

Passer nesten

Plassen foran er ikke ideell for de største av oss. Men tatt i betraktning av at de ytre målene er forholdsvis beskjedne, er det ikke så ille heller. Problemet på langtur ble at venstre kneet stivnet i 90 graders vinkel og ble litt vanskelig å rette ut igjen. Ellers er setet bra med høy rygg, gode hodestøtter og justerbar korsryggstøtte. Varme har de også. Knappene for setevarme er i god italiensk stil plassert på gulvet mellom setene.

Godt utstyrt

Punto ELX har det meste av det utstyret du trenger i en liten bil. Elektriske vindusheiser, startsperre, sentrallås, kjørecomputer, servostyring med innstilling for bykjøring, varme i forsetene, fire kollisjonsputer og et hav av koppholdere, smårom og netting hvor du kan plassere alle mulige saker som ellers ville havnet under setene, eller borte i en krok hvor du ikke får tak i det.

Det vi savner er en liten sak som hadde gjort livet litt enklere hvis bilen skal benyttes av flere personer – og det er elektrisk justering av speilene. Justering av høyre speil er ikke enkelt når du må strekke deg over på andre siden av kupeen for å gjøre det manuelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På forrige testkjøring av Punto var ikke klimaanlegg tilgjengelig, men det er det nå. Det koster 8.000 kroner og vi hadde det på vår testbil. Det aktiveres ved å trykke på den samme vribryteren som du justerer viften med. Ikke helt logisk, men helt greit når du har lært det.

Hovedingrediensene er på plass

Plassen i Punto er ikke ille, selv om vi skal tone ned hvor nyttig baksetet egentlig er. Baksetet inneholder det du trenger av utstyr, tre trepunktsbelter og tre hodestøtter er på plass. Baksetet er også delt (60:40) og kan legges ned hvis behovet for det skulle melde seg. Forsetene vippes fremover med en spak som sitter helt på toppen av seteryggen, og i tillegg til å vippe ryggen frem kan du skyve hele setet helt frem for å gjøre innstigning til baksetet så enkelt som mulig.
Hvis du har barn som trenger hjelp for å komme seg på plass og som du selv må feste i sikkerhetsselen, er ikke Punto med tre dører bilen du skal satse på.

Bagasjerommet på 267 liter ligger midt på treet i klassen, men klarer seg greit. Det rommer antagelig det denne bilen er ment å frakte.

Blandet komfort

Komforten er Punto er god hvis turene ikke blir for lange. På lengre turer i maksimal norsk hastighet blir støynivået litt for høyt og fjæringskomforten er heller ikke ideell.

Til småkjøring er det ingenting å utsette på Punto. Småkjøring og manøvrering i smågater er tydeligvis det Punto er skapt for, og fordi C-stolpen på denne utgaven med tre dører er mye smalere enn på femdørsmodellen blir bilen oversiktlig i alle retninger. Det var til og fra jobb og småkjøring i byen hvor Punto ga det beste inntrykket.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.