Plass og komfort

Skoda har fått mye pepper for dårlig beinplass i baksetet. Så da Octavia kom i oppgradert versjon høsten 2000, hadde Skoda tatt affære og utvidet bakseteplassen.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi har i tidligere tester kritisert Octavia for laber bakseteplass, blant annet i denne testen av Octavia 2.0 fra 1999. Med oppgraderingen på 2001-modellene, som ble norsk virkelighet i oktober i fjor, økte bakseteplassen med 22 millimeter.

Slitasje

22 millimeter, eller 2,2 centimeter er ikke mye. Selv om plassen i baksetet har blitt bedre, er plassen i baksetet på Octavia absolutt ikke noe å skryte av. Du kan til nød stable høyreiste nordmenn på bakerste benk, men da må nok noe slitasje på bukseknærne påberegnes. Lange turer med langbeinte i baksetet er ikke å anbefale.

Mer sikkerhetsutstyr

For små barn eller mindre romstore personer er ikke beinplassen like kritisk. For lave mennesker er bakseteplassen god nok, både i bredden og fremover i bilen. Da Octavia kom i oppgradert versjon, var den også oppgradert med tanke på sikkerhetsutstyr. I baksetet finner du nå ISOFIX fester på begge yttersetene, tre trepunkt seler og tre hodestøtter. Til glede for små og store kan alle hodestøttene i bilen – de i baksetet inkludert – vippes nærmere mot hodet eller dyttes bakover.

Komfort i baksetet

Det er grei lengde på sitteputen i baksetet, selv om den ikke gir støtte helt fram til knehasene hos voksne mennesker. Sidestøtten for lårene er grei inn mot midten, og det samme kan sies om situasjonen for ryggen. Sidestøtten ut mot dørene er faktisk dårligere – for både rygg og lår. Korsryggstøtten i baksetet er fin – i alle fall for de to ytterplassene.

Situasjonen for stakkaren i midten er imidlertid ikke like grei. Du sitter med noe som føles som en kul i ryggen, og sitteputen er noe hevet over sideplassene – slik at sidestøtte er et ukjent begrep. Beinplassen for passasjeren som må sitte i midten er heller laber. Med midtarmlenet mellom forsetene slått opp, altså i loddrett posisjon, sitter personen på midtplassen med knærne trykt mot armlenet. Håpløst!

Koppeholdere mangelvare

Koppeholdere er gjennomgående mangelvare i tsjekkeren. I baksetet må passasjerene finne seg i å dele èn – 1 – koppeholder, som er plassert i midtkonsollens forlengelse. I forsetet er det kjemisk renset for flaske/koppeholdere. Man kan selvsagt velge å kalle et par utfresinger på hanskerommets innside, for koppeholdere. Men dette vil etter vår mening være en drøy overdrivelse; disse utfresningene er ikke engang egnet til å holde en kopp a la Skybert på plass.

Eksemplariske forseter

Forsetene er eksemplarisk komfortable. Setene kan justeres i de fleste retninger du måtte begjære. I tillegg til justering av seteryggen og i lengderetning, kan setet justeres i høyden – samt at setene er utstyrt med justerbar korsryggstøtte. Sidestøtten både til rygg og lår er eksepsjonelt bra, og når rattet i tillegg kan justeres i lengde – og høyderetning, burde det ikke by på problemer å finne den perfekte sittestilling.

Enorm bagasjekapasitet

Bagasjerommet i Octavia er kort sagt enormt. Det rommer 548 liter, som er et av de desidert mest rommelige bagasjerommene i denne klassen. Det er ikke mange som kan måle seg med dette – med unntak av Daewoo Nubira, som kan skryte av å sluke 550 liter. Du kan selvsagt utvide lasteplassen inn i baksetet. Baksetet er delt 40/60, og sitteputen kan vippes opp før du legger ned seteryggen slik at lasterommet blir tilnærmet flatt. Med bakseteryggen nede kan du laste inn 1.512 liter.

Man trenger krefter til å dra all denne bagasjen som bilen rommer – hvordan er det med trekkraften i Octavia 1.9 TDI? Les videre i motor og kjøreegenskaper.