Plass og komfort

Det er slutt på de tider hvor småbilene var ukomfortable og trange. Nå er de stort sett bare små, men forskjellene mellom våre testbiler er likevel store.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi elsker Fiat Punto. Alle dens små rom fascinerer, men de er også praktiske. For i Punto kan du la småpenger til bompasseringer og parkering ligge i ett rom, favorittmusikken i et annet - og resten av det du trenger å ta med deg på tur i de resterende rommene.

Hvor la jeg nå egentlig...

Og smårom er praktiske på småbiler, noe også Toyota har lært. Noe mer begrenset enn i Punto er det riktignok, men det burde holde for de langt fleste. Det som imidlertid er litt uheldig er at benplassen på fører- og passasjersiden lider litt under Toyota sin iver etter å finne hulrom hvor du kan legge fra deg saker og ting.

Slik er det derimot ikke i Opel Corsa eller i Volkswagen Polo. Ingen overbeviser med tanke på smårom. Det er rett og slett for få av dem - viktige som de er i småbilene.

Som prinsessen på erten

Men Opel Corsa Sport har noe som ingen av de andre småbilene kan skryte av. Sportsseter, og nydelige sådanne. Sittekomforten i Corsa er rett og slett de andre bilene overlegen. Både når det gjelder sidestøtte, sittekomfort og kjørestilling. Men at den er best, betyr ikke at du lider i de andre testbilene heller. For både Polo og Fiat Punto har seter som gir brukbart med støtte. Det gjør også setene i Toyota Yaris, men de er ikke like komfortable som setene i de tre andre testbilene.

Når Sporveien overvinnes

Men der Yaris tar igjen, er på fjæringskomfort. For i hullete bygater overbeviser Yaris - og tar langt på vei igjen det tapte. Også Volkswagen Polo håndterer smådumpene bra. Da er det verre for Fiat Punto, som har tydelige problemer over sporveiens trikkeskinner, og trikkeskinnenes tilstøtende hull og ujevnheter. Virkelig ille er Corsa, men vi kan likevel tilgi sjarmøren fra Rüsselsheim. For over beskyttelseslistene på vår testbil stod det å lese "Sport" - og sportslig er Corsa, også hva gjelder fjæringskomfort. Og bare for ordens skyld, Corsa fåes også i en Comfortversjon, og den har langt bedre komfort enn bilen vi hadde til test.

Trang Corsa

Men en ting vinner aldri Opel Corsa på, og det er plass. Desidert trangest av våre fire testbiler som den var. Har du storvokste i familien, bør du i alle fall ikke krysse av for soltak på listen over ekstrautstyr. Da er det mer rom i Punto og i geniklumpen fra Japan, Yaris.

For kortest i testen som den var stiller Yaris til start med god benplass og takhøyde - selv om takhøyden i Punto var bedre. Men det er ikke det som imponerer mest, det er baksetet. Løft en hendel og du kan flytte hele setet frem og tilbake 15 centimeter i lengderetningen - dermed kan du få større bagsjerom når du trenger det, eller mer benplass dersom det er ønskelig. Likevel, er det bagasjerom du er ute etter bør Fiat Punto vurderes. Den svelger nemlig mest.

Bråkebøtter?

Og støy? Vel, ingen av bilene kan skryte av en lydløs atmosfære. For i Opelen vil du garantert bli lei av motoren som knurrer iltert i bakgrunnen. I Punto vil du bli lei av dekkstøyen, og i Polo er vindstøyen en belastning å høre på. Verst er imidlertid Yaris, hvor du ikke helt vet hvilken kilde til støy du skal hate mest.