Plass og komfort

Det er klart hvem som blir prioritert i en Polo. Det er de som sitter foran.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

VW tror nok på god gammeldags magi. Du må nemlig ha hjelp fra ”høyere makter” for å få tre stykker inn i baksetet, selv om det står at bilen er registrert for fem i vognkortet.

Glimrende materialvalg

Polo er en av de bilene på markedet som har vært mest heldig med materialvalget innvendig. Glimrende finish preger hele interiøret og det er kun rattet som trekker litt ned. Det er for tynt og er laget av trist plast.

Open air

Vår Polo hadde et gigantisk soltak som leveres som ekstrautstyr på alle Polomodeller. Det koster 8.350 kroner og gjør at du kan åpne opp taket helt fra frontruten og nesten helt tilbake til bagasjeluken. Dette er morsomt om sommeren hvor selv de i baksetet kan titte rett opp på himmelen. På minussiden kan vi nevne at støynivået ved motorveikjøring øker en del og taket lager en del turbulens i gitte hastigheter.

Når inspirasjonen tar overhånd er det greit at setene holder deg på plass, det gjør også Poloen ganske bra. Selv om det er mangelfullt med justeringsmuligheter sitter du godt, og selv mitt omfangsrike ytre har god plass bak rattet takket være gode muligheter for høydejustering av førersetet. Vanligvis er VW-produkter utstyrt med mulighet for justering av rattet fire veier. Denne finessen er fjernet på Polo, og det er synd siden dette er et av VW sine store fortrinn.

Diskutabelt patent

Vårt kvinnelige innslag i redaksjonen likte ikke høydereguleringen på forsetene. Den fungerer slik at bare rumpa kan flyttes opp og ned, mens den fremre delen av sitteputen forblir i samme høyde. Dette er tydeligvis ikke å foretrekke hvis du er av normal støpning, men for mine 196 centimeter er det gull verdt.

Ergonomien inne i kupeen er ganske bra bortsett fra noen få punkter; reguleringen av soltaket, setevarme og ventilasjonsanlegg sitter helt utenfor rekkevidde. I stedet for å montere bryterne lett tilgjengelig rett under radioen, er de plassert på gulvet foran girspaken.

Komisk bagasjerom

Bagasjerommet på Polo er nesten latterlig. Når du åpner luken til bagasjerommet åpenbarer det seg et hull ned i bilen. Inn og utlasting er et mareritt og hvis du skal frakte tunge gjenstander bør du være både sterk og smidig.

Behagelig støynivå

Støynivået i Polo er et hyggelig kapittel. Hvis vi ser bort fra det som direkte kan relateres til soltaket, er det ikke mye å sette fingeren på. Både vind- dekk- og motorstøy ligger på et lavt nivå. Vi ville kanskje ofret soltaket til for å spare penger og for å oppnå bedre skjerming mot omgivelsene.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.