Plass og komfort

Med Sport skinnende fra siden av bilen tråkler vi oss gjennom hovedstadens sjabre gater. Ingen myk og harmonisk opplevelse, akkurat.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Plass og komfort

For med Sport følger som sagt sporty kjøreegenskaper, og i Corsa betyr dette en mer sporty fjæringskomfort.

Stump

Sporty er her ensbetydende med stiv. Dette er noe av det aller stiveste og stumpeste vi har kjørt, selv i denne bilklassen som ofte er belemret med stiv fjæringskomfort. Enhver dump og enhver trikkeskinne trenger seg vei inn i kupeen, og opp gjennom ryggen din – og dette gjelder uansett om du kjører i 90 eller i 10 kilometer i timen. Men, dette er altså en Sport-utgave. Dersom du går for en Comfort, skal fjæringskomforten være mer … komfortabel.

Komfortable sportsseter

Vi nevnte innledningsvis at den nye generasjonen Corsa er blitt større. I lengden har den vokst med 9 centimeter, samtidig som akselavstanden er økt med 5 centimeter. Økt akselavstand betyr gjerne bedre plass i kupeen, og plassen på første benk er det ikke noe å utsette på. Setene foran er også svært komfortable – de yter god sidestøtte både for rygg og lår. Dette var selvsagt sportsseter, som seg hør og bør i en Sport-utgave. Setene yter rimelig god korsryggstøtte, selv om det ikke er mulig å justere denne.

Betjeningsorganer

Hva gjelder instrumenter og betjeningsorganer, er disse plassert godt innenfor rekkevidde. I Sport-utgaven er rattbetjent radio/CD-spiller standard. Dette reduserer nødvendigheten av å ta hendene bort fra rattet betraktelig.

Et aber ved Corsa er mangelen på koppeholdere. Du har riktignok en liten neddypning til å sette en kopp i på innsiden av lokket til hanskerommet. Denne er imidlertid ubrukelig til å sette fra seg flasker eller kopper. Forvent ikke at de skal holde seg der når du setter av gårde over trikkeskinnene.

Trang fødsel

Vår testbil var utstyrt med tre dører. 5-dørs versjonene av kombikupeene er mye mer populære enn 3-dørs versjonene – noe som er forståelig tatt i betraktning av den ikke helt enkle adkomsten til baksetet. For voksne er det et baks uten like å krype inn i de bakre gemakkene, og selv om adkomsten er lettere for et barn, blir det fremdeles vanskelig for deg når du må bak til poden for å feste barnesete og seler. Pristillegget for å få fem dører i stedet for tre, er 4.000 kroner.

Bakseteplass – eller mangel på bakseteplass

Etter en trang fødsel, blir det dessverre ikke mye bedre når du har stablet deg på plass i baksetet. Takhøyden er heller skral – men dette er nok mye takket være soltaket som vår bil ubegripelig nok var utstyrt med.

Baksetet er utstyrt med tre hodestøtter og tre sikkerhetsseler, men å frakte tre mennesker i baksetet på Corsa grenser til brudd på menneskerettighetene – i alle fall dersom det er snakk om voksne mennesker. Det blir for smalt i bredden. Knærne har relativt greie kår i Corsa, det samme gjelder for føttene – selv om det kan bli vanskelig å stable store sko under setet foran.

Oppbevaringsmulighetene i baksetet begrenser seg til to trekantformede rom nede ved gulvet mot yttersidene – og én flaskeholder. Forholdene ligger til rette for en god krangel, med andre ord.

Nedfallbar bakseterygg

Bagasjerommet i Corsa rommer 260 liter i 3-dørs utgave. Bagasjevolumet kan utvides innover i kupeen, men du må ikke forvente deg et flatt bagasjerom når du feller ned ryggen i Corsa. Bagasjevolumet utvides da til 650 liter, som ikke er mer enn du bør forvente.

Vi har nevnt at Sport-utførelsen gjør bilen stutt, men hvordan er det med kjøreegenskapene? Les videre i motor og kjøreegenskaper.