Plass og komfort

Nissan Primera favoriserer ingen. Plassen er godt disponert og det blir med andre ord grei plass til alt og alle.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nissan Primera tilhører mellomklassen og både kupé og bagasjerom er omtrent som normalen. De forskjellige fabrikkene prioriterer etter eget forgodtbefinnende, og resultatet blir dermed litt forskjellig fra bil til bil, selv om de er like store.

God løsning

I en familiesedan skal det være plass til alt mulig. Den skal selvfølgelig ha plass foran, det skal være plass i baksetet, fortrinnsvis til barn, og det skal være et rommelig bagasjerom.
I Primera er det veldig gunstig lagt opp med tanke på å benytte både forseter og bakseter. Jeg pleier ta en test som går ut på å finne ut om jeg kan sitte bak meg selv. Med mine 196 centimeter kan jeg garantere at det ikke alltid er mulig, men det går i Primera. Vi må dermed kreditere Primera med en stor stjerne i margen på dette punktet.

Bagasjerommet i Primera befinner seg volummessig sånn midt på treet. Den har et bagasjeromsvolum på 490 liter og det er omtrent det samme som Mitsubishi Carisma, Volvo S40, Toyota Avensis og nye Ford Mondeo.

I utgangspunktet får du aldri nok bagasjeplass og i Primera er bagasjerommet litt ”knudrete” innerst, samt at det er en liten bulk opp rett foran bakseteryggen. Ellers er bagasjerommet helt greit.

Gode seter

Primera er velsignet med svært gode seter. De har god side- og lårstøtte og i tillegg har førersetet korsryggstøtte som kan skrus av og på. Høyden på seteputen kan justeres individuelt i forkant og bakkant og dette bør gjøre at de fleste finner en posisjon som passer sin kroppsbygning.

Rattet kan bare justeres opp og ned. Hadde du hatt teleskopfunksjon i tillegg, ville det blitt veldig nær full pott på førerplass.

I baksetet er det tre trepunktsbelter og tre hodestøtter og festeordning for ISOFIX barneseter. Det er bra. I tillegg kan bakseteryggen felles ned i forholdet 60:40. Åpningen mellom bagasjerommet og kupeen er mye mindre en bakseteryggen slik at du får ikke utnyttet hele potensialet, men det gjør det selvsagt enklere å få med seg lange gjenstander.

Støyen bestemmer du selv

Med dette mener vi at under normale omstendigheter og i norske hastigheter er det ikke mye å klage på. Dekkestøyen er mest fremtredende og kunne vært bedre dempet.
Det verste punktet er motoren. Under 4.000 omdreininger bråker ikke motoren nevneverdig, men der har den heller ikke noe kraft. Du må dessverre akseptere en smule motorstøy i den daglige bruk av Primera 1.6.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.