Plass og komfort

Peugeot 206 CC oppfyller kravene til de som både vil ha en kupe og en kabriolet. Men du kan glemme å ta med familien på tur.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

For uansett hvor elegant takløsningen på 206 CC er, krever den sin plass når taket er lagt ned. I bagasjerommet er det ikke mer enn 150 liter igjen til bagasje, men det spiller egentlig ingen rolle.

Bak forsetene er det nemlig noe som likner på et baksete, men at noen kan sitte der er utelukket. Dermed er plassen bak forsetene perfekt for bagasje. Og med taket slått opp har du i tillegg god bagasjeplass.

Baksete?

Nei, noen bil for familien er 206 CC så visst ikke. Den er en ren to-seter, selv om brosjyren vil ha det til at bilen kan romme flere. Vi vil imidlertid like å se den personen som kan tilbringe lengre tid enn fem minutter i baksetet på 206 CC uten å klage over plass og sittekomfort.

Foran er plassen bedre, men med taket oppe vil høye personer få problemer med takhøyden. Vi hadde i tillegg problemer med å finne en komfortabel kjørestilling. Grunnen er rett og slett at førersetet må langt frem for at vi skal sitte rikig i forhold til rattet, og dermed blir vinkelen i kneleddet og i anklene for store.

Hull i hodet

Verre er imidlertid frontruten, og A-stolpen på bilen. De strekker seg nemlig veldig langt tilbake, er lave og vi opplevde ved flere anledninger å skalle hodet vårt i A-stolpen når vi skulle går ut av, eller sette oss inn i Peugeot 206 CC.

Heldigvis traff vi aldri hjørnet på vindusstolpene. Hadde vi gjort det ville nok sjansen vært stor for at vi kunne risikert et gapende hull i hodet, og rødstenk på interiøret.

Storm i kastene

Ute på veien er Peugeot 206 CC som kabrioleter flest. Vindfulle. For det blåser friskt i 206 CC sitt indre når marsjfarten er motorveiens lovlige 90 kilometer i timen. Blåsten stilner imidlertid dersom du kjører med sidevinduene oppe. Det eneste du da merker er vinden som kjeler lekent med hårrøttene. Med mindre du er lang. For da treffer vinden deg i hodet med ubehagelig kraft.

Med taket på er vindstøyen i Peugeot 206 CC behagelig lav. Det eneste som kan skape en viss støy er dekkene, og harde sommerdekk vil utvilsomt gjøre det.

Sportsseter

Forsetene i Peugeot 206 CC er hentet direkte fra 206 GTi. Kraftige sidevanger omslutter ryggen og lårene. Sidestøtten er med andre ord bra. Men lårstøtten er dårlig som en følge av at setet må så langt frem for at du skal nå rattet.

Som de fleste biler i denne klassen trives heller ikke Peugeot 206 CC blant skarpe ujevnheter og trikkeskinner. På landeveien er imidlertid fjæringskomforten god.