Plass og komfort

Når du skal ut med nærmere 300.000 kroner for en bil, forventer du at bilens interiør utstråler litt eksklusivitet. Du forventer også at du skal kunne invitere voksne venner med på en kjøretur. Impreza svikter på begge punkter.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Impreza er registrert for fem personer, men vi vil ikke anbefale voksne personer å ta plass i baksetene. Impreza er nemlig en av svært få biler på markedet som mangler hodestøtter for baksetepassasjerene. Har ikke Subaru hørt om nakkesleng? Vet ikke Subaru at det er farlig å knekke nakken? Vi forstår rett og slett ikke hvordan Subaru tør å markedsføre en bil uten hodestøtter i baksetet i år 2001.

Skuffende detaljer

Vi er heller ikke imponert over interiøret generelt. Plasten på innsiden av A-stolpene er billig og glatt. Solskjermene er simple og mangler lys for sminkespeilet. Lokket til hanskerommet virker som om det kan brekke når som helst, i likhet med lokket over oppbevaringsrommet i midtkonsollen. Den integrerte flaskeholderen er også av skral plastkvalitet og dashbordplasten er så blank at den blender i sollys.

Et av de få interiør-elementene som virker påkostet er et display som er integrert i dashbordet. Men når vi finner ut at displayet ikke kan by på annet enn en 12-timers klokke, renner håpet ut om å finne noe spennende ved dette interiøret.

Gode sportsseter

Er det intet positivt å si om Impreza-interiøret? Jo, noe er det. For eksempel er kupeen utstyrt med klimaanlegg, fire kollisjonsputer, fire høyttalere og fire elektriske vindusheiser. Dessuten er Impreza utstyrt med et par usedvanlig sporty forseter. Sitteputen er svært lang og gir meget god lårstøtte, samtidig som setene gir svært god sidestøtte for både lår og rygg. I tillegg gir setene god støtte for korsryggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessverre er det bare den bakre delen av sitteputen som kan justeres i høyden. Og spaken for justering av ryggstøtten er heller ikke av de mest praktiske. Var det ikke for disse to punktene, ville forsetene fått terningkast seks.

God romfølelse

Plass og komfort

Det er relativt høyt under taket i Impreza, og kupeens utforming gir god romfølelse. Føreren har god oversikt over trafikken og kløtsjfoten kan glede seg over en behagelig fothvilerplate. Vi gir også pluss for at førerens vindusheis har auto-funksjon både på ned- og opptur.

Den klassiske instrumenteringen er analog med hvit skrift på svart bakgrunn. I midten finner du en lettlest fartsmåler, flankert av en turteller til høyre og bensin- og temperaturmåler til venstre. Under bensinmåleren finner du et digitalt display som viser utetemperaturen.

Høyt lydnivå

Knapper og brytere er både lette å finne og enkle å betjene. Spesielt er klimaanlegget logisk og brukervennlig. Problemet med klimaanlegget er imidlertid at viften, i hvert fall i vår testbil, lager en irriterende gnisselyd. Når denne lyden pares med motor- og vindstøy, blir lydnivået høyere enn det man forventer av en bil til nesten 300.000 kroner. Det skal imidlertid nevnes at dekkstøyen er lite hørbar i kupeen.

God plass i baksetene

Grunnet de manglende hodestøttene er baksetene som nevnt ikke å anbefale for voksne. Det er synd, for plassen i baksetene er god. Småbarnsforeldre kan imidlertid ta i bruk baksetene, som er utrustet med tre trepunktsbelter. Hvis du feller ned midtarmlenet får du tilgang til bagasjerommet. Dermed kan du få med deg lange gjenstander. Selve bakseteryggen kan imidlertid ikke legges ned.

Billig reservedekk

Plass og komfort

Bagasjerommet rommer 401 liter og er dermed stort nok til å få med seg et par kofferter. Men også bagasjerommet bærer preg av at sparekniven er flittig brukt. Blant annet har Subaru valgt å bruke innvendige lukehengsler, noe som stjeler plass. Du må også lete forgjeves hvis du er på jakt etter festekroker eller oppbevaringsnett. Du finner heller ikke et skikkelig reservehjul. Subaru har nemlig valgt å plassere et nødhjul i massiv gummi under bagasjeromsmatten.

Klarer den gode motoren og de glimrende kjøreegenskapene å veie opp for de negative sidene ved interiøret? Vel, det avhenger selvsagt av hva konkurrentene har å by på. Les mer i artikkelen ”Konklusjon og konkurrenter”.