Plass og komfort

Sportssetene holder deg på plass som om du var spent fast i en skrustikke – men følelsen av komfort er nok bedre enn den ville vært i en skrustikke.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW 330Xi Touring har ikke mye å skamme seg over. Komforten er rett og slett i særklasse – og setene får æren for dét.

Perfekt kjørestilling
Sportsseter, kaller BMW setene som var montert i vår testbil. Komfortseter kunne vært et like dekkende begrep, tross setenes kraftige sidevanger. Ikke bare kan de justeres til det nær sagt perfekte, de gir også en støtte som gjør enhver langtur til en fryd. Det eneste vi kunne ha ønsket oss var justerbar korsryggstøtte.

Baksetene holder imidlertid ikke samme høye standard som setene foran. Også i BMW 3-serie Touring finner vi syndromet som så mange bakseter lider av. Heller ikke her finner voksne en sittestilling som er ideell når bilturens mål ligger noen timer unna - støtten under lårene, så vel som sidestøtten til ryggen, er i dårligste laget.

Plass nok?
Det er også plassen, dersom sportssetene er besatt av personer som rager høyere enn 1.80 meter. Da blir benplassen i minste laget, men både takhøyde og skulderbredde er tilstrekkelig. Foran er det naturlig nok mer enn god nok plass, også langbeinte kan strekke seg ut og finne en komfortabel kjørestilling – noe ikke minst rattet, som kan justeres i høyde så vel som i lengderetningen, bidrar til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Smart gardin
Vår testbil var en Touring, eller på godt norsk en stasjonsvogn. Tradisjonelt har biltypen blitt foretrukket med tanke på sin anvendelighet og sine praktiske løsninger. De finner du også i 330Xi. Baksetet legger du ned ved et håndgrep, og gardinen som kan trekkes ut for å forhindre innsyn kan også brukes til å hindre at det du måtte ha lastet inn i bagasjerommet fyker inn i kupeen etter en bråbrems.

Lite bagasjerom
Likevel er ikke BMW 3-serie Touring bilen du velger dersom plass er ditt viktigste kriterium. Tross lav innlastningshøyde, praktiske smårom under bagasjeromsgulvet og en bakluke hvor du kan åpne selve bakruten separat, er nemlig utformingen av bagasjerommet ikke blant de beste. Her tar hjulhusene for mye plass. På grensen til det komiske er det naturligvis at BMW 3-serie sedan sluker 440 liter, mens stasjonsvognsutgaven bare greier 435 liter – selv om baksetet i 3-serie Touring er flyttet fremover for å bedre plassen i bagasjerommet.