Plass og komfort

Som den eneste bilen i denne klassen kan Zafira tilby syv seter som standardutstyr. Disse kan enkelt gjemmes unna i gulvet hvis du skulle få behov for å transportere gods i stedet for mennesker.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Opel Zafira kan tilby rikelig med plass til fem personer med baksetet i bakre posisjon. Det er nok plass til hoder og ben og hele følget har skikkelige hodestøtter. Det eneste som mangler er 3-punkts sikkerhetssele til personen i midten bak. I tillegg er det plass til 575 liter bagasje i bagasjerommet.

Hvis du trenger plass til to personer til kan du trylle frem to seter i tillegg. De ligger gjemt i det flate bagasjeromsgulvet. Da blir riktignok bagasjeromskapasiteten svært begrenset, men hver passasjer får med seg omtrent 20 liter bagasje. Dette tilsvarer omtrent to bæreposer hver fra den lokale dagligvarehandelen.

Praktiske seteløsninger

Det er med andre ord mye du kan foreta deg med setene i Zafira. Det mest spennende er de to bakerste setene som forsvinner helt i gulvet. Du slipper dermed å bære setene ut og lagre dem på loft eller garasje.

Seterad nummer to kan justeres fremover og bakover på skinner. I tillegg kan seteputen vippes opp slik at setet i sin helhet kan skyves inn til ryggen på forsetene. Du får da et gigantisk lasterom hvor du kan laste inn hele 1.705 liter med gods hvis du fyller opp helt til taket.

Førerplass er litt trang

Førerplassen i Zafira er litt i trangeste laget, og det kunne med fordel vært et par hakk til med justering på setet slik at de lengste av oss kunne få strekke litt mer på bena. Opel har heldigvis fått med seg fordelene med fireveis justering av rattet og det er bra. Ellers har du det du måtte behage av utstyr godt innen rekkevidde.

Interiøret kan vi med god ryggdekning hevde er for svart. Testbilen har tilleggsnavnet ”Elegance”, men her finnes ingen falske trepaneler eller kunstig aluminium. Det eneste som gjør at kupeen ikke er svart som natta, er de røde feltene i setene. Dette redder ikke dagen, dessverre.

Stort sett komfortabelt

Setene i Zafira er godt stoppet. De er harde og faste i formen. I kombinasjon med den harde fjæringen gjør imidlertid ikke dette komforten over veihull og trikkeskinner til den beste. På islagte fjellveier med velkjente vaskebrett kan vi ikke heller si at Zafira utmerket seg merkverdig i positiv retning.

Det er på motorveier og ellers på slett underlag at oppsettet på Zafira passer best. Den sterke motoren, automatgir og stivt understell er hovedoppskriften på en motorveikrysser. Her setter du nemlig pris på det faste oppsettet.

Hvordan står Zafira i forhold til konkurrentene?

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.