Plass og komfort

Vi har sjeldent sett mer gråfarve samlet på ett sted. Likevel er V40-kupeen mer eksklusiv enn gjennomsnittet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dashbord, ratt, dører og seter. Grått, grått, grått. Det føles nesten som om Volvo har vært på design-kurs i forhenværende Sovjet-republikker. Materialkvalitet og finish veier imidlertid opp for all gråfarven. Det polstrede interiøret utstråler nemlig høy standard. Derfor får man, til tross for den grå monotonien, en følelse av eksklusivitet når man setter seg inn i V40 1.9 D.

God plass

Du vil rakst merke at V40 gir en langt bedre plassfølelse enn den utvendige størrelsen skulle tilsi. Du skal ha sterkt utviklet klaustrofobi for å føle deg innestengt i denne kupeen, og du skal være meget høy før du stanger hodet i taket.

Herlige forseter

V40 byr ikke bare på god plass, bilen er også utrustet med usedvanlig behagelige forseter. En forhøyning i forkant av sitteputen gir svært god lårstøtte, samtidig gir sidevangene god sidestøtte for både lår og rygg. Førersetet kan justeres i alle retninger, og føreren kan glede seg over justerbar korsryggstøtte. Ytterkantene av sitteputen og seteryggen er belagt med skinn, noe som forebygger slitasje ved inn- og utstigning. Hadde det ikke vært for at det er så knotete å justere vinkelen på seteryggen, ville føresetet vært perfekt.

Logiske knapper

Instrumenteringen er analog og består av en stor og lett lesbar fartsmåler i midten, turteller til venstre og bensin- og temperaturmåler til høyre. Samtlige knapper er av den elektroniske typen og betjenes med et lett trykk. Symbolene er logiske og de ulike knappene er derfor lette å finne. Vifteanlegget betjenes via store og lett tilgjengelige vriknotter.

Men det er ikke alle funksjoner som er gjennomtenkte. For eksempel betjenes bakruteviskeren via en skyvebryter på vindusviskerhendelen, noe som fungerer dårlig.

Fraværende rattbetjening

Det tykke rattet er skinntrukket og godt å holde i. Rattet kan selvsagt justeres i høyde, men dybdejustering må du klare deg uten. Stadig flere bilprodusenter satser på rattbetjening av stereoanlegget, men i Volvo V40 1.9 D må du pent finne deg i å strekke deg etter bilradioen. Vi irriterte oss også over at det ikke er mulig å betjene hornet med tomlene. Det skal nemlig så mye kraft til for å aktivere hornet, at hele håndflaten må tas i bruk.

Lite støy

Det behagelige lydnivået medvirker også til følelsen av eksklusivitet i V40-kupeen. Noe vindstøy trenger riktignok inn i kupeen, men både motor- og dekkstøy er svært godt dempet. Vifteanlegget går usedvanlig stille, og er overraskende effektivt. Varmeapparatet bruker svært kort tid på å varme opp den store kupeen, og dét er ingen selvfølge med tanke på at bilen har en dieselmotor under panseret. Det eneste håret i suppen er at viften laget ulyder de første minuttene etter oppstart i kaldt vær.

Mye sikkerhetsutstyr

Volvo er kjent for å legge vekt på sikkerhet, og V40 beskytter sine passasjerer bedre enn mange av sine rivaler. I tillegg til stålbjelker og deformasjonssoner, kan V40-eiere glede seg over seks kollisjonsputer, støtabsorberende interiørmaterialer og automatisk høydejustering av sikkerhetsbeltene.

Volvo V40 er også utrustet med ettergivende forseter, som skal forhindre nakkeslengskader ved påkjørsel bakfra. Systemet, som kalles WHIPS (Whiplash Protection System), oppnådde nylig svært gode resultater i en nakkesleng-testutført av tyske ADAC.

God plass i baksetene

Vi har allerede nevnt at V40 tilbyr god plass for forsetepassasjerene. Blir forvist til baksetet, er det likevel ingen grunn til panikk. Utsparringer i forseteryggene gir god plass for knærne og takhøyden er tilstrekkelig for voksne personer. Setene har en utforming som gjør at midtplassen ikke er å foretrekke, men for sikkerhets skyld har Volvo utrustet baksetene med tre hodestøtter og tre trepunktsbelter. Hvis du er på jakt etter koppholdere må du lete forgjeves, men de som sitter bak kan glede seg over midtarmlene, leselys og oppbevaringslommer i forseteryggene.

Trangt lasterom

V40 er en stasjonsvogn, men du vil bli skuffet hvis du forventer at en ballsal skal åpenbare seg når du åpner bakdøren. Lasterommet rommer nemlig bare 413 liter bak baksetene. Dette er lite. En Golf stasjonsvogn rommer for eksempel 460 liter. Hvis du vipper frem sitteputene og legger ned bakseteryggen, får du selvsagt langt bedre plass - 1.421 liter. Men V40 taper også her hvis vi sammenligner med Golf, som klarer 1.470 liter.

Skuffende bakluke

Vi lot oss heller ikke imponere over bakluken. For det første må du trykke inn en knott for å åpne luken, noe som gjør at du blir møkkete på fingrene. Hvorfor ikke en "softtouch"-løsning? For det andre er luken så tung at du må løfte den opp i 45 graders vinkel før gassdemperne klarer å løfte døren på egen hånd. Den skarpe lyden som oppstår når luken smekkes igjen bidrar heller ikke til å høyne kvalitetsinntrykket.

Praktiske løsninger

Når det er sagt, skal det også sies at lasterommet er svært velutstyrt. Både verktøysett, refleksvest og førstehjelpspakke er på plass. På høyre side finner du et nett beregnet for handleposene, mens større objekter kan festes med et "sikkerhetsbelte".

Volvo V40 skilter altså med god romfølelse, imponerende forseter og god bakseteplass. Sistnevnte har imidlertid gått på bekostning av lasterommet. Hva har konkurrentene å by på? Les mer i artikkelen "Konklusjon og konkurrenter".