Plass og komfort

En hyggelig trend er det at mellomklassen stadig blir rommeligere og mer luksuriøs, noe ikke minst Mondeo beviser.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vår testbil var en Mondeo 1.8 Trend. Det betyr at bilen har aluminiumsdetaljer i interiøret og et noe høyere utstyrsnivå enn grunnmodellen Ambiente – men ikke fullt så mye utstyr som toppmodellen Ghia.

Den viktigste forskjellen i forhold til Ambiente er likevel setene. De er kort sagt aldeles nydelige.

Komfortabel

Lang sittepute, justerbar korsryggstøtte og ikke minst kraftige sidevanger sørger for utsøkt støtte til rygg, lår og ikke minst korsrygg. Dermed er langturegenskapene godt ivaretatt. Men også fjæringskomforten og støynivået i Mondeo bidrar til trivselen. Lange ujevnheter er knapt merkbare, Mondeo glir over dem med største selvfølgelighet. De korte ujevnhetene takler den imidlertid ikke like bra. Ikke bare blir de støyende, de fører også til rystelser som forplanter seg inn i kupeen.

Rommelig foran ...

Plass og komfort

Hvilket elegant leder oss over på plass. Foran i Mondeo bør du ikke klage. Benplass, takhøyde og skulderbredde er utsøkt – og med både høyde og lengdejustering av rattet er det lett å finne en kjørestilling som er komfortabel.

Men at Mondeo har god plass foran er i og for seg ikke revolusjonerende, det har nemlig de fleste bilene i denne klassen.

… enda mer rommelig bak

Virkelig imponerende blir det nemlig først når du gir deg baksetet i vold. Selv med en person på 1,96 meter i forsetet var det plass til mine 1,84 meter bak – og det var ikke snakk om å presse seg inn. Nei da, jeg hadde god plass, i alle fall til bena. Skal vi være virkelig pirkete, må vi kritisere takhøyden som er i laveste laget for mine 184 centimeter.

Lav innlastningshøyde

At Mondeo blir en bil som vil sette på listen over innregistrerte firmabiler er overveiende sannsynlig, men mange familier vil også finne seg til rette i Mondeo. Derfor er det bra at bagasjerommet er rommelig og lett å utnytte. Vi noterer også lav innlastningshøyde på plussiden. I Mondeo – også i sedanutgaven – er dessuten delt nedfellbart baksete standard.