Plass og komfort

Til tross for mye utstyr og en pris som kan skremme selv den mest barkede aksjespekulant, har vi ankepunkter på X5 som ikke skal eksistere på en bil som koster knappe 990.000 kroner.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW X5 er ikke spesielt lang, men den er bred og plassen foran er det ingenting å si på. Den største missen er bagasjeluken. Hvordan i alle dager skal du rekke det som ligger innerst med ”lemmen” nede?

Rommelig foran

Foran i X5 er det helt klart god plass. Du sitter som støpt i de sportslige setene og du kan til og med justere lengden på sitteputen, men vi etterlyser en skikkelig korsryggstøtte. Det ville gjort situasjonen enda mer optimal. Da jeg liker å ha setet så langt bak som mulig er det en stor fordel med fireveis justering av rattet. Det er det også, men rattet kommer allikevel ikke langt nok ut. Jeg oppnår kun en mellomløsning, hvor det blir litt for mye strekk på armene og litt for trangt for bena.

I baksetet er det grei plass til tre voksne, men den begrensede lengden på bilen gjør at benplasen bak ikke er den beste. Vi noterer pluss for tre hodestøtter bak og tre trepunktsbelter. I tillegg er det sidekollisjonsputer bak. Dette er imidlertid ekstrautstyr. Det er også det faktum at vi hadde dobbelt glass i sidevinduene.

Merkverdig bagasjeluke

Innlastingen i bagasjerommet var en tung affære takket være en tullete ording på bagasjeluken. Halve luken følger med opp slik som vi er vant til fra andre biler, men den nederste delen av luken er en lem som slåes ned, akkurat som på pickuper. Dette gjorde at det ble unødvendig langt inn til bunnen av lasterommet og det ble mye klin på buksene etter lossing av et storinnkjøp.

Gnisselyder

Vår testbil hadde ekstrautstyr for cirka 230.000 kroner. Mye av dette var elektroniske duppeditter hvor navigasjonssystemet og TV’en skapte de største utfordringene. Her manøvrerer du deg rundt med to brytere som kan vris og trykkes på. Etter litt trening går det forholdsvis greit, men må det lage slike forferdelige gnisselyder? Her må det modifiseringer til!

Aluminium, skinn og edeltre er fine detaljer. La oss få på plass alt sammen pluss plastikk i både grått og svart. Det må ha vært tankegangen til BMW i designprosessen av X5. Det blir litt for mye av det gode. Det hadde vært bedre og for eksempel velge enten aluminium eller edeltre.

Støy vil vi bli spart for

Det første lydene du blir eksponert for i X5 er motoren. Den låter som en drøm der den brummer godmodig under panseret. Men så er det slutt. Vi hadde elektrisk soltak i glass, kutt ut det, spar 15.600 kroner og du er et hakk nærmere ro i kupeen. Vi hadde doble sidevinduer og dette hjelper en del på støynivået, men til tross for alle tiltak, dekkstøyen plager oss en del i X5. Den er rett og slett bråkete.

Komforten lider også litt under den stive fjæringen. Den er skikkelig hard og selv med luftfjæring bak blir det ikke noen myk tur. Du må like biler som gir harde og presise melding er om veiforholdene hvis du vurderer X5.

Hvordan står BMW X5 i forhold til konkurrentene?

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.