Plass og komfort

Plass har aldri vært mangelvare i Passat, det er det ikke i denne heller. Men motoren setter effektive sperrer for komforten.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vanligvis koser vi oss med en dreiemomentsterk dieselmotor foran torpedoveggen. Det er så komfortabelt, så komfortabelt.

Men i en Passat med den største firesylindrede dieselmotoren ble dessverre ikke opplevelsen like behagelig.

Som aspeløv vi ristet

Vi ligger på motorveien fra Oslo mot Drammen. Sjettegiret er nettopp lagt inn, og vi er klar til å la de 310 newtonmeterne få jobbe. Men det er ikke behagelig som i andre biler med kraftige dieselmotorer. Motorstøyen er for høy, selv om turtelleren viser godt under 2.000 omdreininger i minuttet. Hele bilen skjelver fra motorens vibrasjoner – så mye at vi velger å gire ned til femtegir. Da gir vibrasjonene seg, og støynivået går ned til et behagelig nivå. Konklusjonen er derfor enkel å trekke, den seks-trinns manuelle girkassen er rett og slett for høyt giret for norske forhold.

Gode seter ...

Rent bortsett fra vibrasjonene er det lite å sette fingeren på hva gjelder komfort i Volkswagen Passat. Sportssetene, som er standard i Highline, gir nydelig støtte til lår, rygg og korsrygg. Kjørestillingen er komfortabel, og med høyde- og dybdejusterbart ratt pluss førersetets mange innstillinger, er det mulig for de fleste å finne en god sittestilling.

Dashbordet er på vanlig tysk maner oversiktlig og alle brytere sitter plassert slik at du når dem uten å måtte være nødt til å strekke deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

… også i baksetet

Plassen i baksetet strekker også til, benplass og takhøyde er bra – selv for høyvokste skandinaver. Overraskende er det også at baksetet gir såpass god komfort som det gjør. Lårstøtte, sidestøtte og korsryggstøtte er bedre en hva som dessverre har blitt standarden for bakseter. Derfor trives også voksne på bakerste benk i Passat.

Rommelig

Volkswagen Passat har alltid vært kjent for rommelige bagasjerom – noe som definitivt også gjaldt vår testbil. Stasjonsvogn, som den var, hadde den kapasitet til å svelge mye bagasje – hele 450 liter med baksetene oppe og drøyt 1.500 liter dersom du slår ned de delte baksetene.