Plass og komfort

Volkswagen Passat 1.8 T Trendline er ikke noen luksusbil, men er mer påkostet enn gjennomsnittsbilen. Dessuten er den både rommelig og ryddig.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I likhet med andre Volkswagen-modeller, kommer også Passat i fire utstyrsnivåer. Vårt testeksemplar var en Trendline, som ligger mellom Comfortline og toppnivået Highline. Det betyr blant annet at standardutstyret inkluderer skinntrukket ratt og girkule, elektriske vinduer i alle dører, fjernstyrt sentrallås og elektronisk klimaanlegg.

Tysk orden

Interiøret er på tysk manér svært ryddig, og de fleste knapper og brytere er både lette å finne og å betjene. Bortsett fra de billige solskjermene, utstråler plasten kvalitet. Store deler av interiøret er polstret eller trukket med stoff.

Instrumentene er klassiske og består av fire analoge målere, samt et digitalt display for kjørecomputeren. Instrumentbelysningen er blå og vil derfor av enkelte oppleves som en smule glorete. Belysningen gjør imidlertid en god jobb i mørke. I stedet for edeltre, har Volkswagen valgt å satse på paneler i sotet aluminium, noe som fungerer greit.

God støtte for korsrygg og lår

Plass og komfort

Forsetene gir svært god sidestøtte for ryggen og er i tillegg utrustet med justerbar korsryggstøtte. Vi hadde førersetet i nederste posisjon og opplevde at den lange sitteputen ga meget god lårstøtte. Men lave personer, som trenger å heve setet, vil ikke få like god lårstøtte. Dette fordi bare den bakre delen av sitteputen kan justeres i høyde, noe som fører til at lave personer blir sittende ”i nedoverbakke”. Takhøyden er imidlertid svært god og forsetepassasjerene kan glede seg over et justerbart midtarmlene. Femtrinns setevarmere er standardutstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Knirking fra rattet

Det tre-ekede rattet ligger godt i hendene og kan justeres både i høyde og dybde. Men det tok ikke mange sekunder før vi merket at rattet knirket. Knirkingen ble etter hvert så påtrengende at det ble et alvorlig irritasjonsmoment. Det finnes sikkert Volkswagen-mekanikere som klarer å ordne opp i dette. Likevel vitner knirkingen om at kvalitetssikringen kunne vært bedre.

Vi irriterte oss også over relativt påtrengende vindstøy i høye hastigheter. Hadde det ikke vært for vindstøyen og knirkingen fra rattet, hadde Passat-kupeen vært et svært behagelig sted å være. Både dekk- og motorstøy er nemlig godt dempet.

Elementer fra flerbruksbilene

Passat er ingen flerbruksbil, men enkelte elementer vitner om at Passat-konstruktørene har hentet inspirasjon fra Passats storebror Sharan. I Passat-kupeen finner du nemlig både brilleholdere, flaskeholdere og tallrike oppbevaringsrom. I hanskerommet finner du en egen kaldluftdyse som sørger for å holde både sjokoladen og brusen kald på langturene.

God plass i baksetet

Plass og komfort

Heller ikke baksetepassasjerene behøver å frykte langturene. Baksetene byr nemlig på svært god plass både for føtter og knær. Seteryggen gir i tillegg både god korsryggstøtte og sidestøtte for de to vinduspassasjerene. Åpner du det behagelige midtarmlenet vil du finne to flaskeholdere samt et ”hemmelig” oppbevaringsrom for barna. Hadde det ikke vært for at takhøyden dessverre er for lav for høye personer, ville vi gitt baksetene toppkarakter.

Vårt test-ekesemplar var kun utstyrt med to hodestøtter og to trepunktsbelter i baksetene. Ifølge Volkswagen-importør Harald A. Møller er imidlertid samtlige Passater nå utstyrt med hodestøtte og trepunktsbelte også for midtpassasjerene.

475 liter

I likhet med panseret, åpnes også bagasjelokket ved hjelp av gassdempere, noe som er plassbesparende i forhold til innvendige lukeåpnere. Bagasjerommet er stort og rommer uten problemer to store kofferter - eller 475 liter for å være nøyaktig. Hvis man legger ned bakseteryggen, som er delt 60/40, disponerer man respektable 800 liter. Fire nyttige festekroker er på plass og under matten finner du et full-størrelse reservedekk. En relativt høy lastekant gjør det imidlertid unødvendig tungvint å laste inn og ut av bagasjerommet.

Volkswagen Passat 1.8 T har altså en herlig motor, trygge kjøreegenskaper og god plass. La oss se på hva konkurrentene har å by på.