Plass og komfort

Plassen er ikke den beste i V40, men den tar igjen mye på god sittekomfort. Fjæringskomforten er også god.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Interiøret i modellen med tilnavnet ”Sport” er betydelig oppfrisket i forhold til standardutgaven. Du får blant annet tofarget interiør, som i praksis betyr forskjellige farger på dashbord og seter. Skinnratt samt, sorte pyntelister i dører, midtkonsoll og dashbord er på plass.

Gode seter

Setene foran er gode og har de fleste justeringene lett tilgjengelig. Det er kun justeringen av seteryggen som sitter langt nede mellom setet og B-stolpen. Begge setene foran har justerbar korsryggstøtte og disse justeringshjulene sitter inn mot midtkonsollen. De andre justeringene av setet er plassert lett tilgjengelig på siden av setet ut mot døra.

På grunn av den skålformede puten sitter vi som støpt og du får svært god lårstøtte. Vi har med andre ord ingenting å utsette på setene.

Hvis det er noe som ødelegger for den gode komforten er det at rattet ikke kan justeres i lengden. Vi som er fysisk godt voksne trenger denne funksjonen sårt og biler som ikke har det, har lett for å miste toppkarakteren på førerplassen når dette mangler.

Litt trangt i baksetet

Det er helt klart best å befinne seg i forsetene på Volvo V40, men skulle du bli forvist til baksetet å finne seg til rette her også - etter forhandlinger med de som sitter foran,. Plassen egner seg helt klart best til de som ikke er helt utvokst ennå og den midterste plassen er helt klart en løsning kun over kortere distanser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oversiktlig

Dashbordet i Volvo preges av orden og funksjonalitet. Knapper og hendler er lette å betjene og de er plassert godt innefor rekkevidde for føreren. Rattbetjening av radioen kunne derimot være ønskelig, siden radioen sitter nesten nederst i midtkonsollen og er en smule utenfor en armelengdes avstand.

For mye støy

Hvor høyt støynivå det blir i V40 bestemmer du i noen grad selv. Som tidligere nevnt er ikke motoren noe særlig sterk på lave turtall og hvis du da skal presse ut noe effekt kommer også støyen. Vind- og dekkstøy befinner seg på et normalnivå. Siden sportsutgaven har bredere dekk enn standard, bidrar også dette til mer bråk, men allikevel kan det sies at det var forholdsvis behagelig i kupeen med tanke på støy.

God fjæringskomfort

Volvo V40 imponerer både over store og små ujevnheter. Slag og brå bevegelser som fort kan forplante seg inn i kroppen, glimrer med sitt fravær. Vi må si bilen er komfortabel på alle typer underlag og det er ikke ofte at dette er konklusjonen etter vurdering av fjæringskomforten.

Litt for lite bagasjerom

På lastesiden finner du et bagasjerom som volummessig ligger litt under Golf stasjonsvogn. Du kan ikke regne med å få med deg de største tingene i V40, men skulle det knipe kan baksetet felles ned i forholdet 40/60. Store gjenstander kan festes med en sikkerhetsbelte som skal hindre at lasten forskyver seg.

Hvordan står Volvo V40 i forhold til konkurrentene?

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.