Plass og komfort

Chrysler Sebring er nesten fem meter lang, har et høyst amerikansk fjæringsoppsett og er komfortabel.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi er bak rattet i Chrysler Sebring, og vi irriterer oss over at Chrysler ikke har gjort det mulig å justere rattet i lengden – bare i høyden.

Men førermiljøet er oversiktlig, instrumentene lettleste og alt av betjeningsorganer plassert lett tilgjengelig. At Chrysler har integrert betjeningen av konstantfartsholderen i rattet er et pluss.

Hvor er midtkonsollen?

Trass i dashbordets oversiktlighet og det faktum at kjørestillingen er relativt komfortabel i Sebring, likte vi ikke midtkonsollen i bilen. Eller sagt på en annen måte, vi savnet den fordi den ikke var der. Resultatet var at kneet hvilte mot et skarpt hjørne, noe som ikke var spesielt behagelig ved lange etapper langs landeveien.

Sportslige signaler, langt fra sportslig

Trass i at Sebring-grillen på er som kopiert fra snerrende Ferrarier fra femti- og sekstitallet, og at navnet Sebring sender tankene til racerbanen Sebring International Raceway i USA, er det ikke mye sportslighet over bilen med samme navn. Setene er komfortable, og dersom du forsøker deg på inspirert kjøring står du i fare for å dette ut av forsetene. Sidestøtten er nemlig for dårlig for aktiv kjøring, men mer enn god nok dersom du angriper svingene på en vennlig måte. Likevel hadde vi ønsket oss bedre sidestøtte til lårene, for oss ble den i dårligste laget – men det er selvfølgelig individuelt. Korsryggstøtten er imidlertid bra, og ved hjelp av en hendel på siden av forseteryggen kan du justere den slik at den passer deg perfekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Delt baksete

Baksetet i Chrysler Sebring gir god sittekomfort for den yngre garde, men voksne vil nok klage litt på at sitteputen er i laveste laget. Det betyr at støtten under lårene blir svak. Likevel, komforten er brukbar – også for voksne.

Baksetet i Chrysler Sebring er i tillegg delt i forholdet 60/ 40. Lett å legge ned er det også, men selve sitteputen kan ikke vippes opp. Dermed blir ikke bagasjeromsgulvet plant når du legger setene ned i Sebring.

Rommelig

Plass og komfort

Plassen er det vanskelig å kritisere i Chrysler Sebring. Foran, så vel som bak, er det nemlig rikelig med plass – hvis du ikke er for høy. For har du planer om å bruke baksetet til å frakte nordmenn som er over gjennomsnittet høye, blir takhøyden for lav.
Bagasjeplassen i Sebring er lett å utnytte, og med 453 liter til disposisjon holder det selv når fire voksne skal på tur. Lav innlastningshøyde er dessuten et pluss.

Sjøsyke?

Amerikansk biler er kjent for sin myke og komfortable fjæring. Sebring er ikke noe unntak. Ujevnheter svelger den på sin egen duvende måte, uten at slagene forplanter seg inn i kupeen. Problemet med fjæringskomforten i Sebring er at det blir litt for mye av det gode. Over fartsdumper duver bilen lovlig lenge etter at du har passert dumpen, det gjelder også dersom du treffer lange ujevnheter i høy hastighet. Men at det er komfortabelt kan ingen ta fra Sebring.

Lavt støynivå

Heller ikke støynivået er høyt i amerikaneren. Ved vanlig kjøring er vindsus, motorstøy og ikke minst dekkstøy godt dempet. Unntaket er ved akselerasjon, da blir rett og slett motorens sang vel høyrøstet.

Både med hensyn til rommelighet og komfort lever Chrysler Sebring opp mot de forventningene man har til en amerikansk bil, selv om fjæringen nok kan oppfattes som vel myk av enkelte – men er den så myk at det går på bekostning av kjøreegenskapene, og er motorens 141 hester tilstrekkelig? Les mer her.