Plass og komfort

Den nye A4 har vokst i alle retninger, men mangler allikevel plass. Som plaster på såret kan du nyte god finish og eksklusive materialer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er alltid en glede sette seg inn i en Audi. Interiøret er elegant og oser av god kvalitet. Hele kupeen preges av god harmoni og interiøret omslutter de som sitter foran. Veldig ofte har Audis biler skinnseter. Ikke denne gangen. Som et lite plaster på såret er det skrudd på noen aluminiumsplater i dashbord og dører som pynter skikkelig opp.

Setene er ikke bra nok

Audi-biler som er merket med ”T” på bakluken trenger seter med god støtte. Det har ikke denne bilen, det merker både føreren og passasjerer. Inspirerende kjøring med turboladeren i full sving resulterte i at kroppen fikk en kjempejobb med å holde seg på plass. Sitteputen er ikke så aller verst, men det er vanskelig å få skikkelig lårstøtte.

Ryggen er ikke flat som ei pannekake, men mangler vesentlige punkter med tanke på både sidestøtte og korsryggstøtte. Du surfer frem og tilbake i setet og det blir anstrengende i lengden. Audi har funnet opp en fireveis korsryggstøtte som vi har prøvd før. Den kunne med fordel vært på plass også her.

Som vanlig er både høyde- og lengdejustering av rattet på plass, noe som er alfa og omega for å få en mest mulig optimal kjøreposisjon.

Fortsatt ikke stor nok

Både utvendig og innvendig har A4 vokst. Den er 69 millimeter lengre, 33 millimeter bredere og 13 millimeter høyere en sin forgjenger. Innvendig er hovedtallene 32 millimeter lengre kupé, 41 millimeter bedre beinplass bak, 15 millimeter større takhøyde foran og 14 millimeter bak, samt bedre bredde både foran og bak.

Allikevel er det trangt i baksetet. Voksne personer vil erfare at ut- og innstigning er vanskelig. I tillegg er takhøyden for dårlig. Tre personer i bredden bak er også et problem, men det er i hvert fall hodestøtter og trepunkts sikkerhetsbelter til alle mann.

Merkelig speedometer

I Norge er det svært lett å miste førerkortet med en motorsterk bil. Derfor er det synd at speedometeret er så uoversiktlig som det er. Opp til 80 kilometer i timen er det brukt en gradering med femkilometers intervaller mellom strekene og oddetallene er større enn partallene. Fra 80 og oppover markeres ti-kilometersintervaller, hvor partallene er størst. Dette er uvant og mildt sagt uoversiktlig. Her finner du bilde av speedometeret. I tillegg skjuler rattet deler av speedometeret, men her tillegger vi noe av skylden vår egen kjøreposisjon.

For mye støy

Audi A4 er en veldig komfortabel bil. Fjæringen er helt genial og den takler både store og små ujevnheter veldig bra. Det er sjelden at en bil med et så stivt understell er så myk over smådumper. Dessverre for A4 er det for mye støy i kupeen. Dekkstøy og vindstøy er ikke så ille, men motoren brummer mye. På lave turtall trenger en lavfrekvent lyd inn i ørene. Når turtelleren kommer høyere på skalaen blir lyden tøffere, men minst like fremtredende.

I tillegg lager klimaanlegget også mye støy. På den første turen trodde vi det var vindstøy, men under den videre etterforskningen ble det avdekket at det var luften som kommer opp av dashbordet under frontruten som var den skyldige.

Stort bagasjerom

A4 er bra for dem som trenger plass til gods. Bagasjerommet er forholdsvis dypt, og det strekker seg langt innover i kupeen. Volumet er 445 liter og plassen er lett å utnytte. På hver side er det et lite rom for småting, og dersom du trenger å frakte lange gjenstander er baksetet delt og ryggen nedfellbar. Bagasjerommet er også utstyrt med fire kroker for å sikre lasten.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.