Plass og komfort

Velger du Octavia 4x4 Turbo Elegance får du mye plass og mye utstyr for pengene. Samtidig er det klart at Octavia-kupeen har forbedringspotensiale.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Noe av det første vi merket da vi satt oss inn i bilen, var fire irriterende pling. Vi forsto etter hvert at disse forsvant hvis man festet sikkerhetsbeltet før man startet motoren. Vi er i utganspunktet positive til alle elementer som er med på å øke vår sikkerhet, men må innrømme at vi kunne klart oss med en slik påminnelse.

Det neste vi la merke til var den sjenerende refleksen i instrumentglasset. Deretter oppdaget vi at fartsmåleren har ujevne intervaller. Noen synes kanskje dette er lurt - vi synes det er til hinder for lesbarheten.

Irriterende speiljustering

Vi irriterte oss også over speiljusteringsknappen, som ikke tillater at du justerer venstre speil uten at du samtidig justerer høyrespeilet. Skal du justere høyrespeilet, som forøvrig er alt for lite, må du både vri og justere samtidig. Irriterende.

Gode forseter

Men la oss ikke skape et inntrykk av at alt er håpløst i Octavia-kupeen. De høydejusterbare forsetene gir svært god sidestøtte for lårene og svært god sidestøtte for ryggen. I tillegg er setene utrustet med justerbar korsryggstøtte, noe som forøvrig burde vært standardutstyr i alle biler. Sitteputen er lang og behagelig og gir god støtte for fremre del av låret. Føreren kan i tillegg glede seg over god plass i fotbrønnen, hvor man forøvrig finner en praktisk fothvilerplate for kløtsjfoten. Femtrinns setevarmere følger med på kjøpet.

Behagelig ratt

Det fireekede rattet er tykt og godt å holde i, og kan justeres både i høyde og dybde. Et høydejusterbart midtarmlene er med på å øke komforten ytterligere. Når standardutstyret inkluderer godsaker som elektronisk klimaanlegg, automatisk fartsholder og kjørecomputer, er det faktisk fristende å legge ut på langtur med denne bilen.

Spartansk

Interiøret bærer preg av at svært mange elementer er hentet fra Volkswagen og Audi. Likevel får man ikke helt den samme følelsen som man får i for eksempel en Audi A4. Plasten i den nedre delen av dashbordet og i dørene er av den harde typen og solskjermene er av simpleste sort. Bakspeilet er tynt og billig og din partner må klare deg uten lys over sminkespeilene.

Simpel radio

Koppholdere er etter hvert blitt så vanlige at vi lot oss overraske over at dette er mangelvare. Innsiden av hanskerommet innholder riktignok en slags plattform for flasker, men denne er ubrukelig når bilen er i bevegelse. Vi så heller ingen grunn til å ta bølgen for det integrerte stereoanlegget, som er standardutstyr. Det kreves uvanlig mye konsentrasjon for å forstå de forskjellige funksjonene, radiosøkeren fungerer dårlig og displayfontene er av billigste type.

Knirkelyder

Fordi det er så vanskelig å betjene radioen, ender det fort med at du skrur den av. Da vil du oppdage at kupeen er belemret med enkelte knirkelyder ved visse turtall. Sammen med noe vindstøy og påtagelig dekkstøy er dette med på å trekke helhetsinntrykket av Octavia-kupeen ned. Vifteanlegget går imidlertid imponerende stille, og lar seg knapt høre på halv hastighet. Motorstøyen er også relativt godt dempet, selv om motoren selvsagt sier fra at den jobber hvis du presser den.

Rommelige bakseter

Skoda Octavia er en av relativt få biler i sin klasse som tilbyr god plass for baksetepassasjerene. Gulvplassen er relativt god, og takket være utsparringer i forseteryggene har selv voksne personer brukbar plass for knærne. Passasjerene sitter høyt og har derfor god sikt, uten at dette går på bekostning av takhøyden, som er god. De to ytterste passasjerene har god sidestøtte for både lår og rygg, men må krangle om den ene koppholderen. Midtplassen er ikke egnet for voksne, men i likhet med de to andre har også denne passasjeren tilgang på trepunktsbelte og hodestøtte.

1.412 liter

Firehjulsdriften stjeler en del plass fra bagasjerommet, og Skoda Octavia 4x4 rommer derfor ikke mer enn 448 liter bagasje bak baksetene. Til sammenligning kan den forhjulsdrevne utgaven skilte med nøyaktig 100 liter mer. Men hvis du vipper frem sitteputene og legger ned den delbare bakseteryggen, råder du over 1.412 liter.

Praktiske løsninger

Under bagasjeromsteppet, som er forsterket med plastlister, finner du et reservedekk i full størrelse. Bagasjeroms-skjuler, to lamper og fire festekroker er standardutstyr og en praktisk nylonhempe sørger for at du kan lukke bakluken uten å bli møkkete på fingrene. Innlastingshøyden kunne gjerne vært lavere, men bredden er akseptabel. Bakdøren åpner seg høyt nok til at selv høye personer slipper å skalle i den ved hektisk inn- og utlasting.

God plass og mye utstyr trekker opp, mens knirkelyder, merkelige løsninger og en del billige elementer trekker ned. Hva har konkurrentene å by på?