Plass og komfort

Interiøret i Alfa Romeo Sportwagon Selespeed er kledd i skinn, signert Momo. Instrumentene sitter i ”tuneller” og komforten er det lite å utsette på. Synd at man ikke kan si det samme om plassen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ikke kjøp Alfa Romeo Sportwagon Selespeed og regn med å få en rommelig og praktisk bil. Det får du nemlig ikke.

Synet bedrar

Alfa Romeo Sportwagon kan kanskje se ut som en fullvoksen stasjonsvogn, og er samtidig et godt eksempel på at synet bedrar. For bagasjeplassen er på nivå med mindre biler som Vokswagen Golf og Ford Focus. Når lukeåpningen i tillegg er trang, sier det seg selv at lagringskapasitet ikke har vært Alfa Romeos satsningsområde.

Gode seter

Da er plassen – og komforten - i baksetet bedre. Voksne sitter brukbart, men takhøyden kunne godt ha vært bedre. Likevel skiller ikke Sportwagon seg nevneverdig ut fra konkurrentene på dette punktet. Foran er imidlertid alt såre vel. Plassen er god, og forsetene komfortable – trass i at justerbar korsryggstøtte mangler. Lange personer vil imidlertid oppleve at sidestøtten til lårene kan bli i svakeste laget.

Klassisk og grusomt på en gang

Alfa Romeo har utstyrt Sportwagon Selespeed med høyde- og dybejusterbart ratt. Dermed er det lett å finne en komfortabel kjørestilling. Vel plassert skuer du ut over et klassisk Alfa Romeo instrumentbord, hvor instrumentene er plassert i ”tunneller”. Et godt bevis på at design ikke nødvendigvis bør gå på bekostning av funksjonalitet. Sekundære instrumenter som vanntemperatur, bensinmåler og klokke er plassert i midtkonsollen.

Og mens vi snakker om den. Hvorfor må Alfa Romeo falle for fristelsen til å lage midtkonsollen i imitert karbonfiber? Vi kan ikke annet si enn at det er smakløst, og er med på å gi interiøret et billig preg.

Sportslig fjæring

Fjæringsoppsettet på Sportwagon er, som navnet tilsier, sportslig. Likevel er ikke fjæringskomforten dårlig. På langtur oppfattes bilen som komfortabel, lange ujevnheter absorberes effektivt og uten dramatikk. Verre er det i byen, men ukomfortabelt blir det ikke til tross for mye støy fra understellet.

Hva med konkurrentene? Les videre her.