Plass og komfort

Vi kan ikke skjule at forventningene til komfort er skyhøye når vi setter oss inn bak rattet i E280 4Matic – den har tross alt stjerne på panseret og en prislapp som kryper opp mot millionen.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hendene griper rundt en tykk rattring, men den er ikke hard og ukomfortabel. Den er myk og behagelig – og rattet kan du selvfølgelig justere i høyden så vel som i lengden. Du slipper imidlertid å gjøre det manuelt, for små elektromotorer summer iltert for at du skal kunne få justert rattet til å passe akkurat deg.

Slik er det også med førersetet. Utallige justeringsmuligheter er bare et knappetrykk unna, og det tar ikke lang tid å finne en kjørestilling som du kan trives med mil etter mil etter mil.

Drosjefølelsen kommer

Det er riktignok ikke bare kjørestillingen som gjør det komfortabelt bak Mercedes-rattet, det gjør også perfekt klimatisering. Orden og oversiktlighet bidrar til at hyggen sprer seg, og i tillegg sitter man godt i E280 4Matic. Setene gir god støtte til lårene så vel som til ryggen – men justerbar korsryggstøtte mangler.

Baksetet – de fleste har vel prøvd det i en eller annen drosje – byr dessuten på god sittekomfort, og er et av de få som evner å gi en viss støtte under lårene. Med integrerte barneseter (4.300 kroner) blir det også et hyggelig oppholdssted for familiens yngste.

Stor og lang, men langt fra trang

Mercedes-Benz E280 4Matic er 484 centimeter lang, og 180 centimeter bred. Med slike yttermål bør plassen inne i bilen være tilstrekkelig – og det er den. Både foran og bak kan man boltre seg i plass, og er du over gjennomsnittet høy bør du ikke skremmes av en tur i baksetet.

Ekstra sitteplasser?

Unntaket er naturligvis dersom du blir henvist til baksetet bak baksetet - som du ved et enkelt håndgrep kan slå opp i bagasjerommet. Ikke bare sitter du med ryggen mot kjøreretningen, du lider også av dårlig takhøyde – men til unger er plassen mer enn god nok. Likevel, med begrenset bruksområde og et pristillegg på 10.400 kroner spørs det vel om ikke setet har en begrenset appell.

Som en liten varebil

Plass og komfort

At bagasjerommet på E280 4Matic er stort, underbygges ikke bare av at man faktisk får plass til et sete som rommer to unger, det underbygges også av det faktum at overhenget på E-klasse stasjonsvogn er nesten en meter langt. Slikt blir det plass av, og bagasjerommet sluker da også 600 liter – hvilket burde være nok for de langt fleste.

Lav innlastningshøyde og bred lukeåpning bidrar dessuten til at plassen blir lett å utnytte.

Hvor er kronen, eller ville hørselsvern vært bedre?

Du sitter som en konge bak rattet på E280 4Matic, og plassen er mildt sagt generøs. Likevel er ikke idyllen komplett. Det er rett og slett for mye dekkstøy.

Riktignok risikerer man ikke permanent hørselsskade etter en tur i E280 4Matic, men det er ikke til å komme i fra at dekkstøyen er plagsom. Det romler, det suser og det bråker. Slikt bør ikke forekomme i en såpass dyr bil som E280 4Matic tross alt er.

Når veiene i Oslo oppleves som gode

Men det gjør det, og det er vårt eneste ankepunkt mot komforten i bilen. For over ujevnheter jobber understellet knirkefritt, og suger opp ujevnhetene uten at det går ut over komforten. Heller ikke over små ujevnheter er E280 4Matic håpløs, riktignok romler det litt – men komforten lider aldri.

Hvilket bringer oss over på kjøreegenskaper. Byr E280 4Matic på kjøreglede? Les videre i kapittelet Motor og kjøreegenskaper.