Plass og komfort

Førerplassen i Laguna ll er enkelt og elegant lagt opp. Det er god oversikt, hendlene sitter der de skal – og ”nøkkeldingsen” bidrar til å øke komforten.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Med en dose skepsis og kritisk sans skal alle nyvinninger møtes. Nøkkelkortet som Renault har utstyrt Laguna ll er riktignok vært prøvd tidligere, men det er første gang så vidt vi vet at en familiebil i mellomklassen er utstyrt med det som standard.

Og det fungerer

Uten at det er vitenskapelig målt føltes det etter litt tilvenning som om det å komme seg inn i bilen og i gang går mer effektivt enn med vanlig nøkkel. Når du trykker på startknappen sviver startmotoren akkurat så lenge som skal til for at motoren kommer i gang.
Det virker også som at Renault har funnet et godt nødsystem hvis batteriet i nøkkelkortet skulle svikte. I kortet ligger en skjult nøkkel som brukes i en skjult dørlås. Selve kortet er ikke avhengig av eget batteri for å formidle til resten av systemet at det sitter på plassen sin.

Sittekomfort

Førersetet kan enkelt justeres til å passe de fleste. På fransk manèr er sitteputen litt kort, og lange personer kan få problemer med lårstøtten. Korsryggstøtten hadde en tendens til å havne på høyre eller venstre side av ryggsøylen. Og vi erfarte at bilens sportslige svingegenskaper gjorde det nødvendig å skru korsryggstøtten helt inn for å oppnå god nok sidestøtte.
I baksetet er det god plass til bena, selv om voksne personer nok får en litt vel skarp vinkel i kneet på grunn av lav sittepute. Det er heller ikke særlig høyt under taket bak i denne kombikupeen.

Lider litt for skjønnheten

Linjene er trukket inn på høyde med nedre kant på vinduene. Dette er sterkt med på å gi bilen en form som skiller seg ut, men det reduserer den innvendige plassen. Bagasjerommet på Laguna ll er på 430 liter, det er litt mindre enn snittet i klassen. En direkte konkurrent som nye Ford Mondeo har for eksempel 70 liter større plass.
Bagasjerommet er imidlertid lett å bruke, med rene vegger og få utstikk. I tillegg finner du en av bilens i alt 4 12-volt uttak i bagasjerommet.

Dekkstøy

Igjen stjeler dekkvalget komfort fra de som oppholder seg i bilen. Den litt harde dekkstøyen er mer irriterende enn sjenerende.
Vindstøyen i motorveihastighet er moderat, men tilstede. Ellers er lydnivået i Laguna ll med på understreke bilens komfortable karakter.

Brukervennlig betjening

Klimaanlegg, kjørecomputer og lydanlegg er lette å betjene, gir nok informasjon og forstyrer ikke. Særlig positivt er Renaults vilje til å satse på enkle styringssystemer for lydanleggene. Med lettlest informasjonsdisplay høyt plassert, og hendlene for betjening plassert på rattstammen, bør det ligge godt an til at oppmerksomheten ikke fanges av kompliserte inntastingsmanøvre.

Motor og kjøreegenskaper