Plass og komfort

Plass er ett av Rio`s våpen i kampen om kundene. Bilen er blant klassens største i utvendige mål, men den føles ikke slik innvendig.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

En del bilprodusenter har kommet utrolig langt når det gjelder plassutnyttelse. Kia er ikke blant dem. Rimelige eller gammeldagse løsninger stjeler plass. Selv om bilen er lang, og det ikke er sløst med bakseteplassen, er lasterommet under 90 centimeter langt. Rio er ingen stasjonsvogn, til det er bakruten alt for skrånende.

Gode seter foran

Setene i LS-utgaven har høyderegulering både i forkant og bakkant. Selv om det ikke går an å justere korsryggstøtten gir likevel setene støtte der det trengs. Lange personer kan oppleve at puten er litt kort, og at kanten på midtkonsollen blir ubehagelig.
Det er også montert en polstret pinne som skal fungere som ”midtarmlene” foran. Den er ikke særlig behagelig i bruk.

Vonde seter bak

I baksetet er det større problemer å finne seg til rette. Sitteputen er lav og kort, og benplassen er i snaueste laget. I tillegg er det en form for korsryggstøtte som buler ut slik at det er vanskelig å finne en komfortabel sittestilling.
Baksetet har tre nakkestøtter, men bare to trepunkts-sikkerhetsseler. Takket være den lave sitteputen er takhøyden bak akseptabel.

Plass og komfort

Oversiktelig

Instrumentpanelet i Kia Rio er lettlest. Det er begrenset med informasjon som skal formidles, og alle knapper sitter der de skal. Et lite minus er det at klokken sitter lavt plassert, og at betjeningshendlene til lys og vindusviskere er harde å bruke.

Komfortdetaljer

I denne prisklassen er ikke utstyr vi er blitt vant til en selvfølge. Med ett trinn opp i utstyrsnivå, fra RS til LS (17.000 kroner) blir følgende standard; varme i forseter, elektriske vinduer og speil, sminkespeil og manuelt klimaanlegg. Det kommer også en brusholder med på kjøpet når du går opp ett nivå. Problemet er bare at brusflaskene blir stående i veien når du skal gire.

Klimaanlegget skulle vise seg å være belemret med en del svakheter. Kompressoren til klimaanlegget stjal så mye kraft fra motoren at bilen begynner å fuske. Det føles faktisk så ubehagelig at man i praksis ender opp med å skru av hele greia.

Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.