Plass og komfort

Hvis du har bestemt deg for å unne deg en C Sportcoupé, så må du for all del huske å bestille soltak-pakken.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

De to soltakene koster 11.290 kroner og er etter vårt syn verdt hver krone. Kun det fremre soltaket kan åpnes, men er til gjengjeld så stort at vi virkelig oppnådde kontakt med naturen. Når vi i tillegg åpnet de to store sidevinduene, fikk vi faktisk en følelse som minner om den du får når du kjører cabriolet. Også i lukket tilstand vil du ha glede av de to soltakene. Det er lenge siden vi har sittet i en bil som slipper så mye lys ned til passasjerene.

Sitter lavt

Interiøret i Sportcoupé minner mye om det du finner i den ordinære C-klassen - med et par viktige forskjeller. For det første sitter du lavere, noe som medvirker til at du føler deg mer omgitt av interiøret. I tillegg er truet regnskog byttet ut med moderne svartspettet aluminium. Sportcoupé har i tillegg fått en ekstra kuppel plassert over fartsmåleren.

Kvalitetsmaterialer

Vårt testeksemplar var proppet fullt av skinn, noe som er med på å øke følelsen av eksklusivitet. Men også det polstrede dashbordet, de elegante og lettbetjente knappene, den store mengden lyspunkter og den høye materialkvaliteten lever opp til forventningene.

Elektroniske godsaker

Det gjør også det myke, treekede rattet, som selvsagt kan justeres både i høyde og dybde. Fra rattet kan du betjene kjørecomputeren, som faktisk er en computer i ordets rette forstand. Ikke bare har du tilgang på en hel masse informasjon, du kan også styre en rekke funksjoner. For eksempel kan du velge om radioknappene på rattet skal brukes til stasjonsvalg eller kanalsøking, om dørene skal låses automatisk under kjøring og hvor lenge følg-meg-hjem-lysene skal være aktivert. Også radioen er svært lett tilgjengelig og brukervennlig.

Ikke perfekt

Men også Sportcoupé har sine svakheter. Temperaturmåleren er kun tilgjengelig gjennom kjørecomputeren og turtelleren er for liten. Den blanke hanskeromlåsen gir en ubehagelig refleks og lyktespylere mangler. De aller fleste biler tilbyr i dag to koppholdere, men i Sportcoupé må du nøye deg med én.

Ulyder

Da vi testet C180, irriterte vi oss over knirkelyder fra setene og fra askebegerlokket. Og vi ble ikke spart for ulyder da vi testet Sportcoupé heller. Vi registrerte knirkelyder både fra seter og tak, selv om det må understrekes at lydene ikke ble påtrengende.

Når vi først er inne på støy, må det nevnes at motoren gir fra seg relativt mye lyd ved høye turtall og at de fete dekkene på vårt eksemplar avga en del romling. Vindstøy er imidlertid nærmest fraværende.

Sportslig og komfortabelt

Plass og komfort

Førersetet er fast nok til å virke sportslig - samtidig som det er mykt nok til å gi glimrende komfort på langtur. Sitteputen er lang, men kunne gjerne gitt bedre sidestøtte for lårene. Seteryggen gir svært god sidestøtte og støtte for korsryggen, selv om vi hadde satt pris på om korsryggstøtten kunne justeres.

Begrenset takhøyde

Sitteputen kan justeres i høyde både i forkant og bakkant, noe som gjør det mulig for de fleste å finne en behagelig sitteposisjon. Førerplassen er imidlertid ikke perfekt. Takhøyden er begrenset og justeringen for seteryggen er vanskelig tilgjengelig. I tillegg må man strekke seg irriterende langt for å få tak i sikkerhetsbeltet. Dette er et irritasjonsmoment bilen deler med svært mange andre kupeer, selv om enkelte bilprodusenter har løst problemet ved å integrere sikkerhetsbeltet i setet.

Smart vippeløsning

Fordi bilen bare har tre dører, må forsetene vippes frem når baksetene skal tas i bruk. Mercedes-Benz har utviklet en smart toleddet løsning som gir relativt god tilgjengelighet til baksetet. I tillegg returnerer forsetene til sin opprinnelige posisjon når du vipper dem frem igjen. Bra!

Lavt under taket også bak

Plass og komfort

Baksetene er beregnet for to personer og er derfor kun utrustet med to hodestøtter og to trepunktbelter. Plassen for føtter og knær er overraskende god, men takhøyden er rett og slett for lav. Baksetene er derfor ikke egnet for personer over 180 centimeter.

Fordi baksetepassasjerene sitter relativt høyt, skulle man tro at det var godt egnet for barn. Problemet er at vinduskarmene er svært høye, noe som effektivt hindrer barnas mulighet for å kikke ut gjennom sidevinduene. Barna kan imidlertid glede seg over egne luftdyser for bena og to regulerbare luftdyser i bakkant av midtkonsollen.

1.400 liter

Med tanke på hvor hardt Mercedes har brukt øksen på bilens bakpart, er det nesten utrolig at Sportcoupé faktisk har 310 liter bagasjeromsplass. Men det er ingenting mot det enorme bagasjerommet du får hvis du vipper opp sitteputene i baksetene og legger ned seteryggen. Da rår du nemlig over et flatt lasteromsgulv og imponerende 1.400 liter. Det er faktisk 216 liter mer enn det du får dyttet inn i en Volkswagen Golf.

Mangler bakrutevisker

Bakluken åpner svært høyt og er utrustet med innvendig lukkehåndtak. Men innlastingshøyden burde vært lavere. Med tanke på bakrutens skrå vinkel, er vi også overrasket over at man må klare seg uten bakrutevisker.

C200 Kompressor Sportcoupé er en svært spesiell bil, men det skåner den ikke fra konkurrenter. Les mer om rivalene her.