Plass og komfort

Man kan ikke danse i Skoda Fabia Stasjonsvogn, ikke sitte tre voksne i baksetet heller. Men med tanke på at Fabia stasjonsvogn er en småbil lar vi oss likevel begeistre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skoda Fabia opptar snaue 7 kvadratmeter vei, fordelt på 4,2 meters lengde og 1,6 meters bredde. Innenfor den begrensningen skal motor, drivverk, dashbord, seter og ikke minst et bagasjerom forenes på en slik måte at også mennesker vil trives.

At Skoda har lykkes med det er det liten tvil om.

Tresmak i …

Likevel er setene et av våre ankepunkter mot Fabia, særlig de som er plassert foran. Hvorfor må de være så harde? Etter bare noen titalls mil merker du nemlig at setemusklene begynner å protestere på behandlingen de får. De verker, og du begynner å lete etter en mer komfortabel sitteposisjon – hvilket du neppe finner. Til det er lårstøtten, både under lårene og til siden, for dårlig.

Det forundrer, for ryggen har det nemlig godt i Fabia Stasjonsvogn. Korsryggstøtten er utmerket, og sidestøtten minner om den garvede rally-førere opplever bak rattet i sine fartsmaskiner.

Kløktig førerplass

Heller ikke kjørestillingen kan man klage på. Venstrebeinet hviler komfortabelt på den store fothvileren, og rattet kan du justere i høyden så vel som i lengden. Med et oversiktlig dashbord foran deg og god plass er det derfor ikke mye å sette fingeren på fra førerplass i Fabia Stasjonsvogn.

Hemmelige rom

Heller ikke de som blir henvist til de bakre gemakker har grunn til å klage. To voksne sitter godt, og barn likeså. Bagasjeplassen i Fabia Stasjonsvogn er dessuten generøs. 426 liter rommer det med begge baksetene i bruk, men legg ned baksetet – som er delt – og du kan få opptil 1.225 liter å boltre deg på.

Ofte er det imidlertid ikke mangel på bagasjeplass om irriterer, det er hvor man skal legge fra seg mobiltelefon, lommebok og nøkler. Løsningen er små rom, og de har Fabia tilstrekkelig av – under passasjersetet foran er det for eksempel en rommelig skuff. Og i bjelken som rommer gardinen til å trekke over bagasjerommet skjuler det seg en paraplyholder.

Komfortabel, tross alt

Selv om forsetene kunne vært bedre i Fabia, er bilen komfortabel – også på langtur. Komfortabel fjæring, sammen med relativt lavt støynivå sørger for det – men i byen vi nok enkelte oppleve Fabia Stasjonsvogn som litt stiv.

Sportslig blir Fabia Stasjonsvogn imidlertid ikke, men det kan du lese mer om her.