Plass og komfort

Konverteringen av Toyota Yaris har tilført både gode og dårlige egenskaper. Særlig det siste.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Yaris kan ikke kalles rommelig. Det er den nemlig ikke, og den har heller ikke verdens beste baksete, men fordi setene er høyere enn vanlig, går inn og utstigning veldig lett.

Bare levelig

I T-Sport er forsetene byttet ut med sportsseter. Disse gir god støtte sideveis og for lårene. Korsryggen lider litt etter en lang dagsetappe, men korsryggstøtten får ikke helt stryk av den grunn. Justerbar korsryggstøtte hadde likevel vært av det gode.

Det kunne også gjerne vært bedre plass foran. Her er det trangt, og det kunne med fordel vært mulig å justere setet lengre bakover. Vi vet ikke hva slags testdukker Toyota bruker, men det må være noen med kjempelang rygg og korte ben. Slik har i hvert fall takhøyden blitt god. Yaris burde også blitt utstyrt med lengdejustering av rattet.

Ikke så greit bak heller

Plassforholdene i baksetet er forholdsvis gode. Her har Toyota brukt den andre testdukken med veldig lange ben og kort rygg. Takhøyden har med andre ord blitt altfor lav. Jeg kan sitte bak forsetet i bakerste posisjon hvis jeg bøyer hodet til siden.

I tillegg er baksetet, både puten og ryggstøtten, helt flatt. Baksetet har tre hodestøtter, men bare to trepunktsseler.
Hvis behovet for ekstra bagasje skulle melde seg, kan baksetet forskyves i lengderetningen. Dette gjør at bagasjerommet øker fra beskjedne 205 liter til 305 liter. Da forsvinner dessverre muligheten til å ta med passasjerer. Baksetet er også delt i forholdet 60:40. Baksetet kan løftes opp slik at det danner en vegg mot førersetene.

Praktisk og sportslig

I kupeen er det mange små oppbevaringsrom slik at dill og dall ikke slenger rundt. Du har store dørlommer, to hanskerom, to dype hull på hver side av midtkonsollen og et lite rom mellom setene. I tillegg er det to koppholdere foran og en koppholder bak.

Videre er det sportsseter foran, behagelige analoge instrumenter i stedet for det gammeldagse kalkulatordisplayet som sitter på de andre Yarisene. Sportsratt i skinn er på plass. Dette er mye bedre enn et standard Yaris-ratt, som har det nest ekleste plastikkrattet i bransjen kun slått av plastrattene til Mitsubishi. Girkula er i skinn med sølvfarget pynt.

Eksteriøret har fått en alvorlig oppgradering og skiller seg vesentlig fra de billigere utgavene. Foran er det sort nettinggrill, større støtfanger, runde tåkelys og et lite T-Sport-merke i grillen. På sidene er det sideskjørt og lettmetallfelger med dekk i dimensjonen 185/55-15. Den har også lakkerte speil, lakkerte dørhandtak og hvite blinklys. Toyota-merket bak er utformet med røde bokstaver.

Komforten lider

Fjæringskomforten er ødelagt av sportsunderstell. Både små og store ujevnheter blir omdannet til risting og støy - og støy er det mye av i denne bilen. Både dekk- og motorstøy er for fremtredende. For de som i tillegg oppholder seg utenfor Norges grenser, vil merke at støyproblemet øker betraktelig i omfang etter hvert som hastigheten øker.

Midtkonsollen er feilkonstruert. Jeg får en kant inn i leggen på begge bena. Venstrebenet blir plaget av konsollen med knappene til de elektriske vinduene og høyrebenet plages av midtkonsollen.

Klimaanlegg er ikke standard og det er heller ikke setevarme. Dette er to ting som hører med på biler i denne klassen.

Konkurransen er hard, og vi hadde nok brukt snaue 200.000 kroner på noe annet.