Plass og komfort

Celica-interiøret er verken storslått eller eksklusivt. Til gjengjeld er det både ryddig og moderne.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Celica er en sportsbil og noe av de første du vil legge merke til er den lave plasseringen av førersetet. Dermed blir Celica en bil du mer setter deg ned i enn inn i. Slitsomt når du skal ut, men sportslig og riktig. Det andre du vil legge merke til, er at interiøret omslutter deg. Overgangen mellom dører og dashbord bærer preg av at Toyota har lagt ressurser i utviklingen av interiøret.

Det samme kan ikke sies om interiørplasten, som er av den harde typen rund baut. Toyota har imidlertid tatt seg råd til øyer av lær innimellom plasten. Både ratt, girpose, håndbrekk og dørhåndtak er trukket i skinn.

Simpel klokke

Den sølvfarvede midtkonsollen er av den futuristiske typen og ender i en spiss midt oppe på dashbordet. I denne finner du blant annet stereoanlegget og det elektroniske klimaanlegget - begge logiske og lettbetjente. Klokken på toppen av midtkonsollen er imidlertid av den simple typen. At enkelte bilprodusenter fortsatt leverer klokker uten 24-timers urverk, ligger over vår fatteevne. Det faktum at klokken i tillegg er uleselig i sollys gjør ikke saken bedre.

Spesiell tankmåler

Instrumentene, på den andre side, er logiske og lett lesbare. Vi synes at turtelleren, som ikke er rødmerket før ved 8.200 o/min, hadde fortjent en mer sentral plassering. Men midtplassen er opptatt av den sportslige fartsmåleren, som viser 180 kilometer i timen når nålen peker rett opp. Både tank- og temperaturmåler er av den analoge typen, men vises som bilder i et display. Denne løsningen fungerer bra.

Instrumentene er lette å se gjennom det treekede rattet, som har grepfremmende utvekster klokken ti på to. Rattet kan dessverre ikke justeres i dybden og kunne med fordel vært noe tykkere.

Sparer her og der

T Sport kan som nevnt skilte med elektronisk klimaanlegg, radio og CD-spiller. I tillegg inkluderer standardutstyret elektriske vindusheiser og fjernstyrt sentrallås. Men det merkes at økonomene har hatt et ord med i laget. Elektriske setevarme, kjørecomputer og elektronisk stabilitetskontroll er fraværende. Det at solskjermene mangler sminkespeil medvirker til å trekke ned helhetsinntrykket.

Masete lydnivå

Det samme kan sies om lydnivået. For vi skal ikke legge skjul på at mye støy trenger inn i kupeen. Motorstøyen, som vi ble forelsket i på høye turtall, blir i lengden påtrengende også ved lave turtall. I tillegg trenger både vind- og dekkstøy inn til passasjerene.

Irritasjonsmomenter

T Sport er utstyrt med skikkelige sportsseter. Hodestøttene er integrert i seteryggen, som gir svært god sidestøtte. T Sport er kun 131,5 centimeter høy, men fordi setene er montert svært dypt i bilen, blir takhøyden god.

Vi lot oss imidlertid irritere over manglende korsryggstøtte. I tillegg fikk vi nærmest skulderen ut av ledd hver gang vi skulle finne fram sikkerhetsbeltet. Dette er et utbredt problem blant to- og tredørs biler, men lar seg løse for eksempel ved å integrere beltet i setet. Toyota har heller ikke klart å lage et system for å unngå at føreren må justere seteryggen på nytt hver gang en passasjer har ålet seg inn i baksetet.

Trange bakseter

Og når det gjelder baksetene, er en ting sikkert - voksne bør holde seg langt unna. Takhøyden er nemlig altfor lav og benplassen altfor trang. I tillegg er hodestøtter fullstendig fraværende. Baksetene er heller ikke ideelle sett fra barnas synspunkt. Bakvinduene er nemlig så små at utsikten til siden blir kraftig begrenset.

Overraskende rommelig

Bagasjerommet derimot, er overraskende stort, og rommer i utgangspunktet 365 liter. Hvis du i tillegg legger ned den delbare bakseteryggen, blir Celica forvandlet til den reneste Hiace. Under bagasjeromsmatten finner du et nødhjul, som forøvrig ble behørig testet av undertegnede. Jekk og hjulvinne er praktisk plassert og fire festekroker for festing av bagasje er på plass. Innlastingsbredden er god, mens innlastingshøyden med fordel kunne vært svært mye lavere.

Celica T Sport byr altså sine passasjerer et moderne og brukervennlig interiør, men kunne gjerne vært enda bedre utstyrt. Da er det tid for å se på hva konkurrentene har å by på .