Plass og komfort

Plass blir det så som så med i en slik bil. Det er vel heller ikke derfor du kjøper en kupé. Komforten kan derimot enkelt bli bedre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når du først har fått opp den blytunge døra, kan du nyte synet av blanke kanallister med ”turbo-logo”, og vel på plass mellom dype sidevanger kan du gå løs på alle justeringsmulighetene.

Lengden på sitteputen kan justeres, og begge setene er også justerbare i høyden. Det er også justerbar korsryggstøtte på begge setene. Det er elektriske vinduer foran, elektriske speil og et kraftig Bose stereoanlegg, som kan betjenes fra det tjukke skinnrattet som ligger godt i hendene. Dette kan justeres både i høyde og lengde. Midtkonsollen er innholdsrik. Øverst er det en skjerm som inneholder innformasjon om blant annet stereoanlegget, navigasjon, utetemperatur og varselsfunksjoner.

Middels seter

Setene er veldig harde. Det er nesten som å sitte på en hardpumpet flytemadrass, og selv om setene i Astra er dype og skålformede gir de deg ikke perfekt sidestøtte. Setene ser mye bedre ut enn de faktisk er. Setene egner seg bedre for komfortable transportetapper, enn aktiv kjøring på svingete vei. Justerbar korsryggstøtte noterer vi på plussiden.

Baksetet er kun brukbart for små personer. Astra er registrert for fire og har av den grunn bare to hodestøtter og to trepunktsseler i baksetet.

Vi hadde også elektrisk soltak. I dette tilfellet var det mer i veien enn til nytte. Takhøyden blir dårligere og jeg måtte tilte taket opp for hindre at hodet skulle gni seg mot taket.

Lite støy

Du kan kjøre lange etapper med Astra uten å bli sliten. Det kommer i først omgang av det lave støynivået. Motorstøyen er svært beskjeden og selv ved hard gassing er det bare et koselig dempet hvin fra turboen som bryter tausheten. Vindstøyen er heller ikke mye å snakke om. Det eneste skåret i gleden her er dekkstøyen. Det kommer nok mye av dekkene, som er av typen Goodyear Eagle F1 i dimensjon 215/40-17. Disse kjenner vi fra før som noen skikkelige støybomber. Her ville vi hatt noen mer stillegående dekk som ikke hadde ødelagt det tause lynnet til denne bilen.

Hard i dumpene

Sportslig understell og 40 profil på dekkene gjør ikke at fjæringskomforten blir den beste. Det meste av ujevnheter kommer seg ganske greit inn i kupeén og vi må si at dette er en av de store ulempene med bilen. Fartsdumper og trikkeskinner fremstår som rene mareritt, og hvis du vil være sikker på at felgene fortsatt skal være runde etter et møte med ujevnhetene, må du kjøre sakte.

Gammeldags løsning

Bagasjerommet på Astraen er ikke så galt, men det er litt vanskelig å utnytte. Dette er en skikkelig kupékonstruksjon og da følger ikke bakruta og hattehylla med opp, slik som på kombikupeér. I tillegg er bagasjeluken utstyrt med innvendige jern som nesten knuste et malingsspann i bagasjerommet. De fleste andre produsenter har løst dette på mer elegante måter. På plussiden noterer vi gjennomføring i bakseteryggen til ski og andre lengre gjenstander. Bakseteryggen er også delt i forholdet 60/40, og kan felles ned.

Hvordan står Opel Astra i forhold til konkurrentene?

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.