Plass og komfort

MGF fikk hard medfart i forrige kapittel, men byr på langt skarpere konkurranse når interiør og komfort settes på dagsorden. Dessverre har MGF bommet på et viktig område - taket.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Få mennesker setter større pris på å legge ned taket på en godværsdag enn oss nordmenn. Årsaken er selvsagt at vi har så få av dem. Derfor har norske roadster- og cabriolet-eiere en tendens til å slenge ned taket så snart et solglimt viser seg innimellom regnskurene. For nordmenn er det derfor viktig at det går raskt å legge taket ned når solen viser seg - og minst like raskt å legge det på igjen når en ny regnsky finner det for godt å avlegge en visitt.

Håpløst tungvint

En trenet MR2-eier bruker omlag 5 sekunder på å felle ned taket og ganske nøyaktig like kort tid på å legge det på igjen.

En MGF-eier bruker omlag det tidobbelte, i hvert fall hvis vedkommende skal gjøre det på foreskrevet måte. For hør bare hva MGF-eiere må gjennom: Av med to festekroker, åpne en lang glidelås, legge ned plastbakruten, legge ned resten av taket, ta ut nøkkelen, åpne motorlokket, hente beskyttelsesduken, feste den med fem knapper, tre bakenden inn i motorrommet og omsider - lukke bagasjerommet.

Samtidig må det nevnes at plastbakruten gir dårlig sikt og mangler varmetråder, samt at vi skallet hodet i en upolstret jernstang som utgjør deler av takrammen. Ytterligere kommentarer er overflødige.

Gode MGF-seter

MGF
MGF Vis mer

Men la oss gå over til mer hyggelige saker - MGF-setene. Bortsett fra at de med fordel kunne gitt bedre sidestøtte for ryggen, er skinnsetene, som er standardutstyr, riktig så behagelige. Sitteputen er passe hardt stoppet og korsryggen får relativt god støtte.

I MGF sitter du høyere enn i MR2, noe som medfører mer fartsvind og noe redusert sikt på grunn av frontrutedrageren. På den annen side får du en større frihetsfølelse enn du får i MR2, der vinduskarmen rekker deg godt opp på skulderen.

Svak korsryggstøtte i MR2

MR2-setene gir noe bedre sidestøtte for ryggen, noe vi satt stor pris på ved sportslig kjøring. MR2-setene gir imidlertid dårligere korsryggstøtte. Spaken for justering av seteryggen er også tungvinn sammenlignet med hjulet som justerer MGF-seteryggen. Vi la også merke til skumle tendenser til stoffslitasje i førersetet til "vår" MR2. Det må også legges til at begge biler mangler varmeelementer i setene.

Irriterende horn-knapper

MGF er også utstyrt med et bedre ratt enn MR2. Det treekede MGF-rattet er i likhet med MR2-rattet skinntrukket, men er tykkere og gir bedre grep for fingrene på baksiden av rattringen. Vi irriterte oss imidlertid over at MG har valgt å lage egne knapper for hornet. Dermed tok det farlig lang tid å finne frem til hornet for å advare feltskiftere av typen som ikke bryr seg med å sjekke blindsonen.

Begge rattene er utstyrt med buler klokken ti på to, men ingen av fabrikantene har tatt seg råd til å lage rattene justerbare i dybden.

Elegant velkomst

Mens Toyota har satset på å lage et moderne interiør, har MG i stedet forsøkt å skape en følelse av eksklusivitet. Når du åpner MGF-dørene møtes du for eksempel av elegante, forkrommede stigtrinn, sølvfarvede dørpaneler og belyste fotbrønner. De klassiske og lettleste instrumentene har hvit bakgrunn og inkluderer en oljetemperaturmåler.

Skuffende detaljer

Plasten er ikke den billigste på markedet, men kan likevel ikke betegnes som eksklusiv. Det støpte MG-merket på toppen av dashbordet er verken pent eller elegant, og egner seg best til å samle støv. Det at en av mattene i fotbrønnen løsnet, er ikke egnet til å styrke kvalitetsinntrykket.

Vi irriterte oss også over at bakspeilet er til hinder for sikten, spesielt ved høyresvinger, og at venstre A-stolpe utgjorde et tilsvarende problem i venstresvinger.

Turteller i midten

MR2
MR2 Vis mer

MR2-interiøeret er enklere og mer moderne, og oppleves som mer sportslig enn MGF-interiøret. For eksempel har Toyota plassert turtelleren i midten av instrumentpanelet, noe som føles helt riktig i denne typen bil. Ikke uventet er knapper og brytere lett tilgjengelige. Mens MG har nøyd seg med to koppholdere, har Toyota gjort plass til hele tre stykker, noe som utvilsomt er tilstrekkelig for en toseter.

I MR2 sitter du svært lavt, noe som både oppleves som sportslig og som resulterer i bedre takhøyde enn det MGF kan by på.

Størst plass i MG

Det er ikke til å legge skjul på at vi lot oss fascinere av Toyota MR2. På ett område må den imidlertid se seg grundig slått av MGF. For mens MGF faktisk kan by på et skikkelig bagasjerom på 200 liter bak motoren, må MR2-eiere ta til takke med noen smårom her og der. De to største rommene befinner seg faktisk bak forsetene, noe som gjør det svært tungvint å ta dem i bruk. MR2-eiere som satser på flaks, får imidlertid tilgang på litt ekstra plass ved å legge igjen reservedekket hjemme.

MGF går dermed av med seieren i underkategorien "plass", til tross for at takhøyden er bedre i MR2. MR2 tar seieren i komfort-kategorien først og fremst takket være den geniale og enkle takløsningen.

  • Testvinner plass: MGF

  • Testvinner komfort: Toyota MR2

  • Hvem vinner sammenlagt. Les konklusjonen her.