Plass og komfort

Citroën C5 er komfortabel. Til en viss grad kan du si at komforten fjæringssystemet gir, forsterkes av interiøret. Hadde det bare ikke vært for noen irriterende småfeil og unødvendig bruk av simple materialer.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Analoge instrumenter og fornuftige betjeningshendler til tross – C5 har en spesiell førerplass. Nå er det innpakningen som skiller seg ut. Kanten over instrumentene er en videreføring av linjene fra en spennende utformet midtkonsoll. Også informasjonsdisplayet midt på dashbordet har de samme trekkene. På en måte har Citroën skapt noe spesielt uten at det blir vanskelig å forholde seg til.

Bommert

Interiøret gir en solid følelse hvis du ser bort ifra den kjipe plastkvaliteten i nedre halvpart av dashbordet og dørene. En annen rar detalj er ”koppholderen” på førerplassen. Den er for det første plassert på høyre side, og dernest er åpningen så liten at jeg ikke kan huske å ha sett kopper eller flasker som kan tenkes å passe i åpningen. Kanskje det ikke er ment som koppholder, men som stativ for krones-is. Det er for øvrig plass til et par kaffekopper mellom forsetene.

Det er store, gode oppbevaringsrom flere steder i kupeen, og i hanskerommet kan du kjøle ned brusen.

Stille

Lyd er en viktig del av komforten, og i C5 er det spesielt stille og fredelig. Verken dekkstøy eller vindsus sjenerer. Den sterkt skrånende frontruten bidrar nok mye til at det ikke oppstår vindstøy i motorveihastigheter.

Det som ikke er stille er deler av interiøret. På vår testbil var det en irriterende knirkelyd fra instrumentpanelet. Mest slitsom var likevel lyden fra dørstolpen på førersiden, der side-kollisjonsputen er plassert. Dette har vi imidlertid opplevd på biler fra flere fabrikanter der det er montert side-kollisjonsputer.

Plass og komfort

God plass

Det er nok ikke fordi Citroën er flau over liten bagasjeplass at de ønsker å ha med sedan i typebetegnelsen. Bagasjerommet er på 462 liter, og bortsett fra at bagasjen må over en liten terskel på vei inn, er bagasjerommet ryddig og lettbrukt.

Baksetet har ikke spesielt god benplass, men sittekomforten er god. Det er trepunkts-sikkerhetsseler og hodestøtter på alle tre sitteplassene i baksetet.

Høy komfort

Det er i førersetet at C5 føles ekstra komfortabel. Det integrerte musikkanlegget betjenes fra en hendel ved rattet, og det automatiske klimaanlegget fungerer godt og er lettbetjent. Regnsensor for vindusviskerne er også med på å øke komforten, men det er litt irriterende at man må aktivisere systemet om igjen hvis tenningen har vært av.

Førersetene har de fleste innstillingsmulighetene, med unntak av justerbar korsryggstøtte. Sitteputen er riktignok kort og fransk, og setene er myke. Man kan få litt lenestolfølelse, og på svingete vei hadde det vært ønskelig med bedre sidestøtte. Hvordan resten av bilen er på svingete vei kan du lese om her.