Plass og komfort

316ti Compact er ingen stor bil. Den er over 20 centimeter kortere enn sedanbroren, så plassgevinsten ved å gå over til et kombikupé-karrosseri uteblir.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ikke for å få større plass den nye Compacten er lansert, det er for å nå en annen kjøpergruppe enn den 3-serien vanligvis når. BMW må åpenbart tro at disse kundene ikke er like opptatt av komfort som vanlige 3-serie kunder.

Kvalitet

Materialvalg og utførelse gir et inntrykk av høy kvalitet, kvalitetsfølelsen er fullt på høyde med dyrere modeller fra Bayern. Om det er ryddig eller spartansk er vel kanskje en smakssak, men det er liten tvil om at det ikke er overflod av komfortdetaljer. Det er for eksempel ingen steder å sette fra seg brusflasken, og klimaautomatikk er ekstrautstyr (5.050 kroner).

Underdimensjonert

Klimaanlegget i BMWen ble satt på en hard prøve under knallvarme julidager. I andre biler vi kjørte i samme periode ble klimaanleggene sett på som en velsignelse. Det var det ikke i Compacten. Istedenfor ivrig bruk av anleggets kjølende egenskaper endte vi med god gammel vinduslufting. ”Inneklimaet” når klimaanlegget var i gang var ikke komfortabelt, luften ble alt for tørr.

En annen svak detalj er feilkonstruerte vindusviskere. En rask vask av frontruten må følges opp av mange enkeltvisk fordi spylervæsken, som viskerbladet allerede har fjernet en gang, spruter tilbake på vinduet.

Bra forseter

Plass og komfort

Sportslig komfort er en fornuftig karakteristikk av førersetet i BMWen. Sportssetet (ekstrautstyr 4.680 kroner) er en fornuftig investering, selv om det mangler regulerbar korsryggstøtte. Fast i stoppen og med et godt grep om gjestene gjør disse stolene jobben. Muligheten for å justere lengden på sitteputen kombinert med god regulering av vinkel/høyde, skaper et sete i en klasse for seg selv. Sammen med fireveis regulerbart ratt er det lett å finne gode kjørestillinger, også for lange sjåfører.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Baksetene er plundrete å innta, og bare beregnet for to. Høy og bred tunnel, kun to hodestøtter og kun to trepunkts-belter sørger for det.

Ingen plass-kombi

Compact har 130 liter mindre bagasjerom enn sedanutgaven av 3-serien. Bagasjeromsvolumet er på 310 liter, men tallene lyver litt. For det første kan man pakke mer hvis man utnytter den økte høyden kombi-løsningen gir, dessuten kan man legge ned baksetet – og da blir bagasjeplassen betydelig større.

Hvem er konkurrentene? Les mer her.