Plass og komfort

Honda Civic har noe som ingen av konkurrentene i klassen kan by på; flatt gulv. Og plass som i en gymsal.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ikke ofte vi har forventninger om å kunne strekke på lankene i biler som tilhører kompaktklassen, spesielt ikke når føreren rager 1,86 meter over bakken. I Civic kunne vi det. Selv med førersetet i bakerste posisjon hadde vi ikke problemer med benplassen. Noe av hemmeligheten ligger i det flate gulv som gir noe mer spillerom enn hva de tradisjonelle brønnene bak forsetene tillater – men også i at Honda har brukt kløkt når de har designet Civic.

Motoren er selvsagt tverrstilt, samtidig som de har valgt en såkalt ”Cab-forward” design. Det betyr at føreren sitter lengre frem enn i konvensjonelle biler, noe som igjen øker plassen bak føreren. Med lang akselavstand i tillegg er formelen for plassutnyttelse på fire hjul nærmest fullkommen.

Ergonomisk stilstudie

Heller ikke foran lider man noen nød i Civic. Det er lett å finne en komfortabel kjørestilling, instrumenteringen er oversiktlig og de få betjeningsorganene som finnes er lette å betjene uten at du trenger å strekke deg. I tillegg er girspaken flyttet opp fra gulvet og til midtkonsollen, noe som gjør den svært lett tilgjengelig. Det gjør førermiljøet i Civic til en ergonomisk stilstudie, men langt fra spennende.

Riper i lakken er det imidlertid, og det gjelder nok helst de av oss som er litt lengre enn gjennomsnittet. For høyrebeinet har ikke noe støtte av dashbordet sideveis – med unntak av en spiss kant på midtkonsollen som har en kjedelig evne til å borre seg inn i kneet. At det fort ble ubehagelig er en mild karakteristikk.

Lavt støynivå

Men der stopper også kritikken av Civic hva gjelder komfort. Forsetene gir nemlig god støtte til lår så vel som til rygg og korsrygg. Ved hurtig kurvekjøring byr de dessuten på god sidestøtte, men sportsseter er de likevel langt fra å være. Med til å øke komforten er dessuten de lave støynivået i Civic, kun litt romlestøy fra dekkene trenger inn i kupeen. Og dersom det ikke skulle være nok, har ingeniørene hos Honda i tillegg utstyrt bilen med et mykt og behagelig understell. Selv små ujevnheter takler det uten at det blir ukomfortabelt. Da kan vi tilgi at nevnte ujevnheter medfører noe støy fra understellet.

Lettkjørt

Behagelig er også det faktum at Civic er en lettmanøvrert og lettkjørt liten tass. I byen gir det store vinduet – sammen med at du sitter relativt høyt – en god oversikt, og ved lukeparkering er det lett å beregne hvor bilens ender befinner seg. Lett styring, sammen med et relativt voksent ratt, sørger dessuten for at ratting ikke utvikler seg til den reneste treningsøkt.

Stort bagasjerom

Plass og komfort

Topptrent trenger du heller ikke å være for å utnytte bagasjerommet på Civic. Lav innlastningshøyde sørger for at løftene blir minimale, men du må likevel belage deg på å løfte varene over en liten kant for igjen å få de ut av bagasjerommet. Har du store kolli utvider du enkelt bagasjerrommets volum ved å legge ned det asymmetrisk delte baksetet. Med baksetene i bruk sluker bagasjerommet i Civic 370 liter bagasje. Det er voksent. En bil som Volkswagen Golf greier nemlig ikke mer enn 330 liter.

Honda har kastet gamle fordommer på båten med nye Civic. Her er det både plass og komfort i monn, men Civic har også vært kjent for avanserte motorer og underholdende kjøreegenskaper – om det fortsatt lever i Civic kan du finne ut ved å lese kapittelet motor og kjøreegenskaper.