Plass og komfort

Lavt støynivå og gode forseter gjør Avensis til en komfortabel milsluker – at det er nok av bagasjeplass bringer den nærmere målet som familiebil. Nesten.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nesten fordi baksetene ligner og føles som en benk. De er harde, helt uten form og med kort, flat sittepute. Det er imidlertid god benplass.

En merkelig detalj på Toyota Avensis er innstillingen til varmen i forsetene. Du har valget mellom at begge setene skal varmes opp, eller bare førersetet. Alle som har vært på biltur vet at det ofte er passasjeren som er litt småkald, føreren vil gjerne ha det kjølig for ikke å bli døsig.

På plass

Forsetene i Avensis har rikelig med innstillingsmuligheter, og sidestøtte. For lange personer kan det allikevel være problematisk å finne en komfortabel sittestilling, men mest på grunn av formen på dashbordet, og manglende lengdejustering på rattet.

God plass

Plass og komfort

Et 500 liter stort bagasjerom, og nedfellbare seter gjør at det er god plass til bagasje i denne sedanen. Brukervennligheten reduseres av mange vinkler i bagasjeromsveggene. Det er en liten kant bagasjen må løftes over, men åpningen er god.

Trygt

Seks kollisjonsputer og trepunkts-seler/nakkestøtter på alle fem sitteplasser er med på å gjøre Avensis tryggere. De fleste biler i dag leveres med fabrikkmontert radio/cd-spiller. Hvis de i tillegg leveres med ratt betjening som i Avensis, er det et bidrag til sikrere kjøring.

Vi skulle imidlertid ønske oss at informasjonsdisplayet for både radio og kjørecomputer ble flyttet opp fra midtkonsollen, og plassert enten i instrumentpanelet eller rett i nedkant av frontruten. Når vi først er inn på ønsker ville en konstantfartholder gjøre godt, motoren er fleksibel og sterk nok til å håndtere det.

Les om konklusjon og konkurrenter i neste avsnitt.