Plass og komfort

Du bør ikke ha noen forhåpninger om at Opel Speedster skal være komfortabel. Det er den nemlig ikke.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv tradisjonelt ukomfortable biler blir nært sagt rene limousiner sammenliknet med Opel Speedster. Bytrafikk er en plage, og lange transportetapper er på tålegrensen.

Og vi hopper avgårde

Mye av skylden skal det kompromissløst stive understellet ha. Ikke fordi det er spesielt plagsomt på landeveien, men i byen – og på dårlig vei – er det på grensen til det absurde. Speedster rister og skrangler over de verste ujevnhetene, og alle når de deg. Nærmest udempet og svært ukomfortabelt.

I tillegg er støynivået i Speedster høyt. Her er ikke mye innsats lagt i å støydempe. Motor, girkasse, hjul og ikke minst vindstøy utgjør en coctail av støy som kan få enhver til å tygge Paracet for å redusere hodepinen etter en langtur.

Setet er skrudd fast

Heller ikke setene byr på de store opplevelser komfortmessig, sparsomt polstret som de er. Justeringsmulighetene er dessuten begrensede. Førersetet kan du justere i lengderetningen, og du kan justere korsryggstøtten. Vinkelen på seteryggen er fast, den får du ikke gjort noe med. Og er du henvist til passasjerplassen i Speedster er det eneste du får justert fotstøtten. Der er nemlig setet skrudd fast.

Støtte gir imidlertid setene. Sidestøtten er upåklagelig, og ved aktiv kjøring holder setene deg på plass.

Et gymnastisk C-moment

Og det er bra. For å komme seg inn i Speedster er allerede godkjent som prøveidrett under neste OL. Ikke bare må du karre deg over alumiumsrammen, men når du først har forsert den skal du ned i setet – for så å trekke med deg beinet uten å sparke borti knapper, brytere og ratt. Selv avanserte turnere ville sett på øvelsen som over middels krevende. At det setter klare begrensninger på daglig bruk av Speedster er nesten selvsagt. Det blir rett og slett for krevende å skulle klatre frem og tilbake på denne måen dag ut og dag inn. Men det er prisen man betaler for at Speedster skal bli så stiv og tilby kjøreglede i slike generøse mengder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Naken aluminium

Plass og komfort

Bak rattet er det imidlertid lite å klage på. Naken aluminium lyser mot deg, hvor enn du lar blikket hvile. Bak rattet ser du turteller og hastighetsmåler signert ”Stack”. En knapperad styrer bilens belysning, tre dreiebrytere ventilasjonssystemet – og en enslig knapp starter Speedster etter at du har vridd om nøkkelen. Her finner du ikke praktiske rom til å legge fra deg småting i, ikke noe hanskerom og slett ikke noen lommer på siden av dørene. Slik sett står koppholderen Opel har utstyrt Speedster med i grell kontrast. Løsningen for oss var imidlertid å legge lommebøker og mobiltelefoner i bagasjerommet. Der skulle du imidlertid ha plass nok – 200 liter står nemlig til rådighet.

Spartansk og minimalistisk er nærmest overdrivelser hva gjelder Speedster, og med en pris på 424.400 kroner finnes det konkurrenter.